Antwoord van expert

Na de vervanging van een defect toestel begint geen volledig nieuwe garantietermijn

03 mei 2022
Stefan Ledent © foto: Bart Dewaele

Stefan Ledent had een defect toestel onder garantie kunnen laten vervangen, en was ervan overtuigd dat toen een nieuwe termijn van twee jaar was ingegaan voor de wettelijke garantie. Niet zo, aldus onze expert Laurens Deforce.
Stefan Ledent (foto) uit Libin: “Wij lieten een zwembad installeren. Toen de PH-regelaar defecten begon te vertonen, plaatste de verkoper gratis een nieuwe, onder garantie. Die is inmiddels ook stuk. Maar nu wil de verkoper alleen een nieuwe plaatsen als we daarvoor betalen, we kunnen de garantie dus niet inroepen. Maar we hebben de nieuwe PH-regelaar nog geen twee jaar …”
Glass.Mapper.Sc.Fields.Image
Laurens Deforce
juridisch expert
In afwachting van de vervanging of de herstelling onder garantie wordt de oorspronkelijke termijn van de wettelijke garantie bevroren.

Het antwoord van onze expert 

Twee jaar is inderdaad de termijn waarin je gebruik kunt maken van de wettelijke garantie. Helaas begint er geen nieuwe garantietermijn van twee jaar te lopen wanneer je een bepaald consumptiegoed hebt kunnen laten vervangen op grond van de wettelijke garantie. Idem dito na de herstelling onder garantie. 

De oorspronkelijke garantietermijn blijft dus sowieso behouden, op één detail na: terwijl je op de vervanging of de herstelling onder garantie wacht, wordt de termijn tijdelijk bevroren. Anders gezegd, restten er je op het ogenblik van het defect bijvoorbeeld nog 10 van de 24 maanden van de garantietermijn, dan kon je zodra je het vervangexemplaar in handen had, nog altijd gedurende 10  maanden een beroep doen op de wettelijke garantie, zelfs als de vervanging een maand in beslag nam. 

Jammer, maar de verkoper heeft gelijk: zodra de oorspronkelijke garantietermijn van het zwembad en de PH-regelaar verstreken is, kun je de wettelijke garantie niet meer inroepen voor een gratis vervanging of herstelling.

Een probleem? Wij kunnen je helpen

Heb je ook een probleem? Aarzel niet, neem contact op met een expert van onze Adviesdienst. Je kunt daarvoor elke werkdag van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur (16 uur op vrijdag) bellen naar het nummer 02 542 34 34.

Een expert van onze Adviesdienst bellen


Afdrukken Versturen via e-mail