Nieuws

Mag mijn aannemer zomaar de prijs verhogen?

11 mei 2021

Heel wat aannemers verhogen de prijs van de werken nadat de offerte is goedgekeurd door de klant. Stijgende materiaalprijzen, zeggen ze. Maar zo simpel ligt het niet.

In de bouwsector hebben aannemers momenteel te kampen met schommelende materiaalprijzen. Ze moeten ook langer wachten op de levering van het materiaal. Heel wat aannemers rekenen daarom prijsstijgingen door aan hun klanten.

In principe mag de aannemer niet zonder geldige reden de prijs verhogen. Het is wel mogelijk dat de algemene voorwaarden een clausule bevatten die een prijsherziening toestaat wanneer de werken langer duren dan voorzien. Deze clausule is alleen geldig als de klant er uitdrukkelijk akkoord mee gegaan is. Is de clausule nogal onopvallend opgenomen te midden van alle andere algemene voorwaarden, dan kan er discussie ontstaan over dat akkoord.

Staat er geen prijsherzieningsclausule in het contract, dan zijn prijsstijgingen uitgesloten.

Vertraging door corona

De clausule moet objectieve parameters bevatten waarmee de nieuwe prijs kan worden bepaald. Die parameters zijn bijvoorbeeld de prijs van materialen en brandstof, maar ook salarissen of andere kosten. De herziening mag alleen maar slaan op de prijs van de werken die worden beïnvloed door de gewijzigde parameters. De aannemer mag dus niet de volledige aannemingssom verhogen. Een automatische aanpassing aan de index van de consumptieprijzen is verboden.

Als de aannemer door de coronacrisis pas zes maanden later dan voorzien kan starten en hogere prijzen wil doorvoeren omdat de materialen intussen duurder zijn geworden, dan moet hij de prijsstijging van de materialen kunnen aantonen. Duren de werken langer door een fout van de aannemer, dan mag hij de clausule niet toepassen.

Wat zijn je opties?

Het is moeilijk te controleren of een prijsverhoging gerechtvaardigd en correct is. Daarom raden wij aan om de prijsherzieningsclausule uit de overeenkomst te laten schrappen. Of, als de clausule blijft staan, te voorzien in de mogelijkheid een einde te maken aan de overeenkomst wanneer je niet akkoord gaat met de prijsverhoging. Een andere optie is om een minimumtermijn in te lassen, zodat de aannemer bijvoorbeeld pas ten vroegste een jaar na de ondertekening van het contract een prijsverhoging kan vragen.

Als je werkt met een architect, moet je hem vragen om de prijsverhoging te controleren.

Hulp nodig?

Heb je problemen met je aannemer of stel je je vragen bij de overeenkomst, bel dan naar onze juridische dienst op 02 542 34 34.

bel onze juridische dienst

Server Error
Community

Woning & energie

Gerelateerde discussies