Nieuws

Mag Octa+ prosumenten zomaar extra kosten aanrekenen?

14 januari 2022
energieprijzen stroomprijzen

Verschillende klanten van Octa+ contacteerden ons de afgelopen dagen over extra kosten die de leverancier sinds 1 januari 2022 zou aanrekenen aan zonnepaneeleigenaars met een analoge meter. Naar eigen zeggen zou de energieleverancier hiertoe verplicht zijn. Daar is niets van aan. Wij zullen volgende week in gesprek gaan met Octa+ om de zaak uit te klaren.

Volgens de leverancier gaat het om kosten die noodzakelijk zijn om het evenwicht op het elektriciteitsnet te herstellen. Daartoe rekent hij € 1,5 per maand en per kVA vermogen van de omvormer van je zonnepaneelinstallatie aan.

Octa+ laat bovendien uitschijnen dat het verplicht is om deze extra kosten aan te rekenen als gevolg van het feit dat de energiesector recent een nieuw centraal systeem van databeheer MIG6 in gebruik heeft genomen.

Mag dat zomaar?

Wij hebben intussen de federale energieregulator CREG op deze extra kosten geïnterpelleerd. Die bevestigt dat het niet gerechtvaardigd is om deze extra kosten aan te reken aan wie al een lopend contract heeft. Octa+ zou deze kosten wel kunnen aanrekenen aan nieuwe klanten, op voorwaarde dat ze duidelijk vermelden staan in de tariefkaart van de energieleverancier. Dat is momenteel niet het geval.

Bovendien stelt de CREG dat een leverancier zijn totale kosten voor het herstel van het evenwicht niet ziet stijgen door de overgang naar het nieuwe centrale dataplatform MIG6. Dat laat wel een juistere verdeling van de kosten toe per klantenprofiel. En een stijging van de kosten voor prosumenten zou voor klanten zonder zonnepanelen een kostendaling moeten opleveren.

Wij vinden het ongehoord om contracten tijdens hun looptijd te wijzigen. Bovendien klopt het niet Octa+ deze kosten buiten zijn wil om moet aanrekenen. Overigens rekent geen enkele andere energieleverancier deze extra kosten aan zijn klanten aan.

Wat te doen als klant van Octa+?

Beschik je momenteel over een contract met vaste prijs en nog wat nettoverbruik (afname min injectie), dan kun je je contract het best behouden om de huidige hoge marktprijzen te ontlopen.

Heb je een vaste prijs en netto quasi een nulverbruik, of heb je een variabele prijs, dan zou je kunnen overwegen om Octa+ voor een andere leverancier in te ruilen. Je hebt immers altijd de mogelijkheid om een contract op te zeggen mits een opzegtermijn van één maand.

Intussen hebben wij voor volgende week een afspraak met Octa+ vastgelegd om deze zaak uit te klaren. Voor ons kan deze eenzijdige verhoging niet door de beugel en wij zullen de leverancier hierop aanspreken. Juridische stappen sluiten wij dan ook niet uit.

Wie met specifieke vragen zit over de energieprijzen of advies wenst, kan nog steeds terecht op ons gratis nummer 0800 503 32 (van maandag tot vrijdag, van 9h tot 12h30 en van 13h tot 17h - vrijdag tot 16h).

BEL ONS OP 0800 503 32