Hoe wij testen

Hoe wij elektrische steps testen

07 oktober 2020

Voor de test van elektrische steps vullen we onze metingen op een loopband en in het lab aan met de bevindingen van verschillende experts die met de e-steps op een testparcours rijden. Ontdek hier hoe we precies te werk gaan.

Hoe wij elektrische steps testen

De e-steps ondergaan een uitgebreide visuele inspectie en een praktische test op de loopband en op een testparcours. De test vindt plaats in een professionele labomgeving, waardoor de testomstandigheden voor iedere e-step identiek zijn. 

Op de testbank

e-step on test bench

In ons laboratorium plaatsen we elke e-step met dezelfde testrijder op een testbank. Dat is eigenlijk een lange, omgebouwde loopband die verschillende snelheden en hellingen kan simuleren. Het doel hierbij is na te gaan welke afstand je met de e-steps kunt afleggen. Tegelijkertijd meten we de gemiddelde snelheid.

Om het rijbereik te bepalen leggen we een vaste testcyclus zo vaak mogelijk af, tot de batterij volledig leeg is. We accelereren 4 maal tot de maximumsnelheid en noteren tussenin de afstand nodig om tot 15 km/u en 20 km/u te versnellen.

Vervolgens legt de testrijder op de step een 12 minuten durende cyclus af waarbij de snelheid en de helling worden gevarieerd.

Wanneer de capaciteit van de batterij geleidelijk aan afneemt, daalt de behaalde snelheid en de afgelegde afstand per cyclus. Sommige e-steps slagen er dan niet meer in de testvereisten te behalen waardoor hun eindscore uiteraard lager uitvalt.

Analyse en testritten door experts

Na de simulaties in het labo gaan verschillende experts de baan op en wordt elke e-step op maar liefst 120 punten gecheckt.

Handleiding
Elke handleiding wordt uitvoerig bestudeerd en onderling vergeleken op bijvoorbeeld duidelijkheid van de tekeningen of foto’s, verstaanbaarheid, lay-out en waarschuwingen.

Scherm en connectiviteit
De experts gaan na welke info terug te vinden is op het scherm (indien aanwezig) en hoe duidelijk die af te lezen is. Daarnaast onderzoeken ze de connectiemogelijkheden met een eventuele app en hoe praktisch die te bedienen is. Verder gaan ze na of er een usb-aansluiting aanwezig is.

Batterij en opladen
We kijken waar de batterij zich in de scooter bevindt (onder de voetplaat of in het stuur), hoe die kan worden opgeladen en of de oplaadstatus op het display en in de app makkelijk te volgen is.

Kenmerken
Er wordt een uitgebreide checklist gevolgd waarbij de experts nagaan welke functionaliteit elke e-step aan boord heeft zoals bijvoorbeeld: verlichting, reflectoren, een bel of een toeter, bagagehaak, aanpasbare stuurhoogte, antidiefstalsysteem enz.

Rijgedrag
Hierbij gaan de experts na hoe stabiel het rijden met de e-step aanvoelt. Er wordt gelet op hanteerbaarheid, acceleratie, comfort, rijbereik, gedrag in bochten, motorgeluid, uitbolafstand en of de e-step nog gemakkelijk als een niet-elektrische step te gebruiken is wanneer de batterij leeg is.

Remmen
Uiteraard willen we dat met een e-step veilig kan worden gestopt. We meten 5 keer de remafstand op droog wegdek en noteren het gedrag van de e-step. In de handleiding geven alle fabrikanten aan dat de e-step niet mag worden gebruikt in de regen, maar wij voeren toch een remtest uit op nat wegdek en kijken of dat gevaarlijke situaties oplevert.

Vouwen en ontvouwen
Omdat elektrische steps vaak worden gebruikt in combinatie met het openbaar vervoer of de auto, gaan we na hoe gemakkelijk je ze kunt open- en dichtvouwen, hoeveel stappen daarvoor nodig zijn en of de scharniermechanismen geen gevaar opleveren voor kwetsbare vingers. Daarnaast gaan we na of de e-step dichtgeklapt comfortabel te dragen is.

Fabricagekwaliteit
Als laatste punt gaan we uitgebreid na of de bouwkwaliteit voldoende is om de e-step lang genoeg te kunnen gebruiken: kwaliteit van het vouwmechanisme, kwetsbaarheid van (rem)kabels, kwaliteit en stabiliteit van de parkeerpoot, textuur en stevigheid van het voetbord, stevigheid van de stuurstang. Daarnaast maken de experts ook een inschatting van de onderhoudsvriendelijkheid.