Dieselgate : Volkswagen nu ook veroordeeld in Nederland

Na een Spaanse eerder dit jaar en een Italiaanse vorige week, was het deze week de beurt aan een Nederlandse rechter om autobouwer Volkswagen te veroordelen tot fikse schadevergoedingen als gevolg van het gesjoemel met de uitstoot van stikstof in het kader van het Dieselgate-schandaal. Test Aankoop, dat al een rechtszaak heeft lopen tegen de Duitse fabrikant sinds 2016, roept de autoproducent op de juridische wapens neer te leggen en ook de Belgische bestuurders te compenseren.
Dieselgate
Het is ongeveer 6 jaar geleden dat autoconstructeur Volkswagen wereldwijd in opspraak kwam toen duidelijk werd dat het jarenlang had gesjoemeld met de uitstootgegevens van miljoenen dieselvoertuigen. Op de testbank zorgde het bedrijf er via software bewust voor dat hun wagens minder stikstofoxide uitstootten dan wanneer ze werkelijk op de weg zouden rijden. Volkswagen gaf destijds toe op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met sjoemelsoftware, waardoor dieselwagens schoner leken dan ze in werkelijkheid waren. Het startschot voor heel wat rechtszaken verspreid over Europa die ondertussen hebben geleid tot tal van veroordelingen in het voordeel van de gedupeerde Volkswagen bestuurders.
Nederland-Italië-Spanje
Vandaag geraakte bekend dat de Stichting Car Claim uit Nederland dat 150 000 VW-bestuurders vertegenwoordigde zijn gram heeft gehaald voor de rechter. Wie immers een nieuwe Volkswagen, Audi, SEAT of Skoda kocht met zogeheten sjoemelsoftware kreeft recht op een prijsverlaging van 3.000 euro, voor een tweedehands auto is dit 1.500 euro, oordeelde de rechtbank. In totaal zou de Nederlandse zaak Volkswagen zo’n 225 tot wel 450 miljoen euro kosten. De uitspraken volgen elkaar in sneltempo op : vorige week nog verkreeg de Italiaanse zusterorganisatie van Test Aankoop, Altroconsumo, nog een vonnis waarbij Volkswagen veroordeeld werd voor een totaalbedrag van 200 miljoen €, zo’n 3 300 € voor elk van de 63 000 aangesloten bestuurders. Eerder dit jaar werd de Duitse autobouwer ook nog veroordeeld voor de handelsrechtbank van Madrid voor het gebruik van de gemanipuleerde software. Spaanse VW – bestuurders die benadeeld waren kregen een soms van 3 000 € toebedeeld, goed voor een totaalsom van 16 332 000 €.
Nu België ?
Voor consumentenorganisatie Test Aankoop was het uitbreken van het dieselgate-schandaal, het signaal om onderhandelingen aan te knopen met de fabrikant teneinde ervoor de zorgen dat de Belgische Volkswagenbestuurders een compensatie zouden krijgen voor de geleden schade. Echter, Volkswagen deed dit proces mislukken waardoor in 2016 besloten werd om een class action op te starten. “Nadat de zaak ontvankelijk werd verklaard eind 2017 met een zogenaamd opt out – systeem waarbij we alle gedupeerden automatisch in rechte kunnen verdedigen, moet de zaak in een volgende fase ten gronde voorkomen, omdat Volkswagen niet bereid was om tot een onderhandelde oplossing te komen. Hierdoor zal de zaak nu ten gronde worden gepleit in februari volgend jaar”, zegt Simon November van Test Aankoop.
De consumentenorganisatie wil in navolging van de recente uitspraken in Nederland en Italië Volkswagen nogmaals oproepen om de juridische strijdbijl te begraven en een compensatie uit te werken voor de Belgische consumenten in onderling overleg. Test Aankoop herinnert er overigens aan dat in 2020 nog, een Duitse consumentenorganisatie erin was geslaagd om zo’n 260 000 Volkswagen-chauffeurs die een auto met sjoemelsofware in bezit hadden, compensatie te doen toekennen gaande van 1350 tot 6257 € afhankelijk van het model en de leeftijd van de wagen en dit middels onderhandelingen, zonder rechterlijke uitspraak. Test Aankoop hoop dat Volkswagen nu ook zal inzien dat in het licht van de veroordelingen in de andere landen en de akkoorden in Duitsland en de Verenigde Staten, verdere juridische strijd geen zin heeft en het hoog tijd is voor een compensatie voor de Belgische consumenten.
Toegang pers