Renault 5 E-Tech Electric: comeback van een icoon in elektrische versie
De Renault 5 heeft een make-over gekregen. De nieuwe 100% elektrische versie heeft dezelfde retro-uitstraling als het origineel en wil charmeren en vernieuwen tegelijk. Geen geringe uitdaging. Lees wat onze experts te zeggen hebben over deze iconische elektrische auto.

In dit artikel
- Renault 5 E-Tech Electric: rijplezier voor elke dag
- Interieur van de Renault 5 E-Tech: tussen nostalgie en moderniteit
- Binnenruimte en kofferruimte van de Renault 5 E-Tech Electric
- Opladen en technologie in de Renault 5 E-Tech Electric
- Uitrustingen, prijzen en concurrenten voor de Renault 5 E-Tech Electric
- Ons oordeel over de Renault 5 E-Tech Electric
- Conclusie: een stadsauto om van te houden, maar niet onvoorwaardelijk
Renault 5 E-Tech Electric: rijplezier voor elke dag
Prestaties en rijbereik van de Renault 5 E-Tech Electric
De Renault 5 E-Tech verrast in positieve zin, zowel in de stad of op lange afstanden, met een nauwkeurige besturing, goede vering en stabiele wegligging.
De 150 pk versie met 52 kWh batterij is bijzonder dynamisch:
- van 0 tot 100 km/u in 8 seconden
- verbruik van 17,3 kWh/100 km
- realistisch rijbereik van ongeveer 345 km, zelfs iets meer in de stad
Geluiddemping en wendbaarheid in de stad
De geluidsisolatie is uitstekend, met een operationele stilte die zeldzaam is in deze categorie van wagens. In de stad maakt de draaicirkel van 10,2 m manoeuvreren gemakkelijk. Het zicht naar achteren is echter matig, omdat het wordt belemmerd door de massieve hoofdsteunen en achterpanelen.
Terug naar bovenInterieur van de Renault 5 E-Tech: tussen nostalgie en moderniteit
Uitrusting en afwerking van de Renault 5 electric
Het interieur is een knipoog naar de originele R5, met een bekleed dashboard en een zeer geslaagde indeling. Twee moderne digitale schermen (tot 10 inch) maken het plaatje compleet. De afwerking is netjes, maar sommige kunststoffen zijn stug en minder aantrekkelijk.
Ergonomie en opbergruimte aan boord
De algemene ergonomie is goed, hoewel de aanwezigheid van drie bedieningselementen rechts van het stuur (versnellingen, ruitenwissers, radio) even wennen is. Een ander minpunt is het gebrek aan praktische opbergruimte, met een smal dashboardkastje en krappe deurvakken.
Terug naar bovenBinnenruimte en kofferruimte van de Renault 5 E-Tech Electric
Beperkt comfort achteraan
Het comfort op de achterbank is beperkt: de middelste zitplaats is smal en lange passagiers zullen zich snel benauwd voelen. De zitting is laag en de vloer hoog (vanwege de batterij), waardoor de beenruimte beperkt is.
Kofferruimte van de elektrische Renault 5: groot en modulair
De koffer biedt behoorlijk wat opberguimte, maar de modulariteit blijft basic. De laaddrempel is hoog (78 cm) en de vloer is niet vlak wanneer je de rugleuningen neerklapt.
Opladen en technologie in de Renault 5 E-Tech Electric
Praktische oplaadfuncties: een goed geconnecteerde en veelzijdige Renault 5 E-Tech
De Renault 5 E-Tech Electric kan snel worden opgeladen: het duurt slechts 21 minuten om van 20% naar 80% te gaan op een snellaadpunt en iets meer dan 2 uur op een AC wandcontact thuis.
De best uitgeruste versies bieden ook geavanceerde functies zoals :
- V2L, waarmee je een elektrisch apparaat (zoals een fiets of koffiezetapparaat) rechtstreeks op de auto kunt aansluiten
- V2G, waarmee de auto elektriciteit terug kan sturen naar het elektriciteitsnetwerk thuis; daardoor kun je besparen op je energierekening - op voorwaarde dat je thuis over de juiste apparatuur beschikt.
Technische problemen: terugroepactie van de omvormer
Begin 2025 werden bijna 15 000 auto's teruggeroepen vanwege een overgevoelige omvormer die het starten blokkeerde. Het probleem wordt in de werkplaats verholpen door de ECU motorcomputer te herprogrammeren.
Terug naar bovenUitrustingen, prijzen en concurrenten voor de Renault 5 E-Tech Electric
Modellen, motorisaties en prijzen
Versie Batterijvermogen Prijs (maart 2025)
R5 Urban Range 120 pk 40 kWh vanaf € 27 990
R5 Comfort Range 150 pk 52 kWh vanaf € 33 490
Zelfs in het instapmodel is de uitrusting royaal: automatische klimaatregeling met warmtepomp, snelladen, digitaal dashboard, Google Maps, CarPlay/Android Auto enz.
Bikkelharde concurrentie
Ook de Peugeot e-208 en Citroën ë-C3 leveren interessante prestaties. Maar de Renault 5 E-Tech valt op door zijn stijl, rijcomfort en technologie. Hij biedt een stijlvol, goed presterend alternatief, een paar mindere praktische aspecten daargelaten.
Terug naar bovenOns oordeel over de Renault 5 E-Tech Electric
De pluspunten
|
De minpunten
|
Terug naar boven
Conclusie: een stadsauto om van te houden, maar niet onvoorwaardelijk
Met de Renault 5 E-Tech Electric maakt een icoon zijn comeback, maar dan in een modern, elektrisch jasje met persoonlijkheid en retrocharme. Als je op zoek bent naar een wendbare stadsauto die leuk is om in te rijden en anders is dan de rest, dan is hij zeker een kijkje waard. Het valt wel nog te bezien of zijn charme zal volstaan om de paar praktische tekortkomingen te compenseren.
VIND DE GESCHIKTE ELEKTRISCHE AUTO VOOR JOU
Terug naar boven