Dossier

Autorijden in het buitenland

16 juni 2017
autorijden-in-het-buitenland

16 juni 2017

Inzake verkeersregels bestaan er nogal wat verschillen tussen de Europese lidstaten. En die kent u beter als u het tijdens uw vakantie niet aan de stok wilt krijgen met de plaatselijke politie! Een volledig overzicht geven, is onbegonnen werk, maar dit zijn alvast de basisprincipes in de EU.

Beginselen

  • Rijbewijs: hier geldt het zogenoemde beginsel van wederzijdse erkenning. Uw Belgisch rijbewijs geeft u dus het recht om ook in de andere Europese landen met een auto te rijden. 
  • Verzekering: uw groene kaart, die het bewijs vormt dat uw auto verzekerd is voor de burgerlijke aansprakelijkheid. Die is geldig binnen de hele EU en ook in een paar andere landen (bijvoorbeeld Noorwegen, Turkije en Zwitserland). Vraag inlichtingen aan uw verzekeraar mocht u twijfel hebben over een of ander meer exotisch land.
  • Andere bestuurder. Neemt u plaats achter het stuur van andermans auto terwijl de eigenaar niet meerijdt? Dan moet u een document kunnen voorleggen waaruit blijkt dat u het recht hebt om de auto te gebruiken (bv. een document opgesteld door de eigenaar).

Overeenkomsten

Bepaalde verkeersregels komen overeen in de 28 lidstaten van de EU:

  • verplichte autogordel;
  • verboden de smartphone te gebruiken achter het stuur, tenzij u een handsfree smartphonehouder hebt;
  • verboden te rijden onder invloed van alcohol. Meestal bedraagt het maximumgehalte aan alcohol 0,5 g per liter bloed. In het Verenigd Koninkrijk is dit 0,8 g/l terwijl in Zweden en Polen een gehalte is toegelaten van slechts 0,2 g/l en in Hongarije en Tsjechië de nutolerantie van toepassing is. Voor beginnende autobestuurders is men soms strenger, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk waar de limiet voor deze groep op 0,2 g/l ligt.

Verschillen

Voor u de baan op gaat, zoekt u maar beter uit hoe het zit met de landgebonden verkeersregels die op u van toepassing kunnen zijn:

  • de minimumleeftijd om per auto te rijden. Algemeen gezien is dit 18 jaar maar voor huurwagens kan dit variëren tussen de 20 en 25 jaar.
  • de bewegwijzering;
  • de maximumsnelheid. Deze is afhankelijk van het land maar ook van de weg of de omstandigheden, bv. wanneer het regent. In de bebouwde kom geldt algemeen 50 km/u. Buiten de bebouwde kom ligt de maximumsnelheid tussen 70 en 100 km/u naargelang het land. Op de autosnelweg varieert dit tussen 90 en 140 km/u. 
  • het alcoholgehalte dat is toegestaan;
  • de rijkant. In het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Malta en Cyprus rijdt men aan de linkerkant.
  • de verplichte minimale uitrusting in de auto. In meerdere landen is het bv. verplicht een fluorescerend veiligheidsvestje aan boord te hebben;
  • het gebruik van de autolichten overdag. In Portugal, Oostenrijk en in landen in het noorden of het oosten van Europa moeten uw autolichten altijd branden. In Italië bent u verplicht dat te doen op de autosnelweg; 
  • het gebruik van de autosnelweg (gratis of mits betaling van tol of een autowegenvignet);
  • de toegangsvoorwaarden voor stedencentra. Om vervuiling tegen te gaan, willen meer en meer europese grootsteden de toegang beperken voor de meest vervuilende wagens. Dit is het geval in Duitsland, Italië en sinds kort in Frankrijk waar u een Crit'air-vignet nodig hebt om tijdens weekdagen te circuleren in Parijs intra-muros (zogenaamde zone binnen de périphérique) en in sommige grootsteden wanneer er een vervuilingspiek is.
  • de specifieke regels per land. In Portugal is het bv. verboden om uw fiets achteraan de auto te monteren. In Italië is het dan weer verplicht om uw huisdieren in uw voortuig vast te gespen. 

Boetes

Blijkt u bij een controle in het buitenland toch een overtreding te hebben begaan? Weet dan dat het boetesysteem aanzienlijk verschilt van land tot land. In bepaalde landen komt te diep in het glaasje kijken de chauffeur van dienst bijvoorbeeld nog veel duurder te staan dan in België. Als u in Spanje achter het stuur belt zonder handsfree smartphonehouder, riskeert u een boete van € 300!  

En u hoopt er het best niet te veel op dat u uiteindelijk toch geen boete krijgt: ons land werkt met de andere Europese lidstaten samen om de inning van boetes voor verkeersinbreuken te vergemakkelijken.