Persbericht

Test Aankoop bezorgd over impact overname Mobile Vikings door Proximus

14 december 2020

Nadat eind vorige maand bekend geraakte dat DPG Media de intentie had om Mobile Vikings en Jim Mobile te verkopen, blijkt nu dat het Proximus is die de 300.000 klanten zal overnemen. Hoewel de zegen van de Belgische Concurrentiewaakhond en de Europese Commissie nog nodig zijn opdat de deal in werking kan treden, ziet Test Aankoop eens te meer consolidatie van het Belgische telecomlandschap. In het licht van de hoge prijzen en het gebrek aan concurrentie, alvast een slechte zaak vindt de consumentenorganisatie.

Telenet-Base

Het is ondertussen van 2015 geleden dat Telenet netwerkoperator Base overnam. Hierdoor werd Telenet eigenaar van haar eigen mobiele network waar ze voorheen een uitdager waren op de mobiele markt.  Als zogenaamde ‘virtuele operator daagde ze de grote operatoren uit met de scherpe King- en Kong-abonnementen en zorgde ze voor een daling van het algemene prijsniveau in België op de mobiele markt. Opdat de overname van Base kon gefinaliseerd worden, stelde de Europese Commissie dan ook als voorwaarde dat er een nieuwe MVNO (Mobile Virtual Network Operator) in de plaats van Telenet zou komen om zo het concurrentieniveau op peil te houden. Zo ontstond “Unleashed”, een entiteit binnen DPG Media, die de mobiele merken Mobile Vikings en Jim Mobile zou groeperen.

 

Uitdager op de mobiele markt

Na het verdwijnen van onder andere Aldi Talk, stond Mobile Vikings te boek als de laatste echte uitdager op de markt van mobiele abonnementen en prepaidkaarten. Mobile Vikings en JIM Mobile zijn de laatste prijsvechters op de mobiele markt. Nu ze zullen verdwijnen en zullen opgaan in de Proximus Groep, vrezen wij dat hiermee de zo al beperkte concurrentie op de Belgische markt opnieuw een knauw dreigt te krijgen”, zegt Simon November van Test Aankoop. “Zoals het er nu naar uitziet zal Mobile Vikings een aparte entiteit binnen de Proximus Group blijven, zoals nu het geval is met Scarlet en zou de impact kunnen beperkt blijven. Alleen kan niemand eromheen dat de positie van een dominante speler nog wat dominanter wordt”, aldus de woordvoerder.

 

4e speler gevraagd

Test Aankoop geeft aan dat de deal eerst door de Belgische mededingingsautoriteit (BMA) en de Europese Commissie zal moeten goedgekeurd worden. De overname zal er immers voor zorgen dat de marktleider in België op het vlak van mobiele abonnementen, zijn positie enkel verstevigd ziet. Test Aankoop herhaalt het belang van het toetreden van een 4e netwerkoperator in het kader van de veiling van de 5G-frequenties op de Belgische markt en sluit niet uit dat zowel de BMA als de Europese Commissie hun eventuele zegen voor de deal hierop zullen afstemmen. Alleen de toetreding van een 4e netwerkoperator met een compleet aanbod van diensten kan er immers voor zorgen dat de dynamiek binnen de mobiele telecommarkt in België hersteld wordt, aldus de consumentenorganisatie. Test Aankoop, dat al vaak bezorgdheden uitte met betrekking tot de evolutie van de telecommarkt in België vraagt hiertoe alvast een onderhoud met minister De Sutter.

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.