Nieuws

Mobiel abonnement duurder in België dan in buurlanden

22 juni 2017
prijs gsm europa

22 juni 2017
In Nederland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Spanje en Italië betalen consumenten minder voor hun mobiele telefonie dan wij. Enkel Portugal is duurder. Dat blijkt uit een vergelijking van 1845 tarieven in deze acht landen.

Zoekt u het meest voordelige tarief voor uw gsm-verbruik? Gebruik dan onze module.

Naar de module gsm-tarieven

Gemiddelde tarief van mobiel abonnement voor een gezin (prijs per maand)

 gsm tarieven in Europa

Tot 90 % meer

Nu de roamingtarieven zijn afgeschaft sinds 15 juni 2017, wilden we eens onderzoeken hoe de Belgische gsm-tarieven zich verhouden tot de prijzen in zeven andere Europese landen (Nederland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Spanje, Portugal, Italië). Wat blijkt? Een typegezin met vijf verbruiksprofielen betaalt in België meer dan in zes van die zeven landen. Alleen in Portugal betaalt ons typegezin iets meer voor zijn mobiele verbruik.

Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Nederland zijn duidelijk de goedkoopste landen. Vergeleken met Groot-Brittannië en Frankrijk betaalt ons gezin maandelijks tot 90 % meer voor zijn mobiele verbruik. Het verschil met Nederland en Duitsland schommelt van € 22 tot € 31 per maand. Spanje en Italië zijn gemiddeld € 5 à € 10 goedkoper dan België.

Voor mensen die weinig bellen en surfen blijkt ons land wel beter te scoren: het verschil met het goedkoopste land bedraagt slechts € 4 à € 8. Bij de profielen die veel verbruiken (ongelimiteerd bellen en sms’en, en intensief surfen) bedraagt het verschil gemiddeld tussen de € 8 en € 22 in vergelijking met het goedkoopste land.

Een gedeeltelijke verklaring hiervoor is de toenemende populariteit van sommige bundels. Grote operatoren als Telenet en Proximus trekken hun klanten naar respectievelijk WIGO en Tuttimus, waarin mobiele abonnement(en) inbegrepen zijn. Door klanten op die manier aan zich te binden, hebben beide operatoren er minder nood aan om hun gsm-tarieven scherp te houden. Bovendien verliezen virtuele operatoren op deze manier klanten en kunnen ze moeilijker onder de prijzen van de grote operatoren zakken.