Nieuws

Hoe vermijdt u gepersonaliseerde reclame bij Telenet?

21 oktober 2016
Telenet reclame gepersonaliseerde

21 oktober 2016
Om meer gepersonaliseerde reclame te kunnen aanbieden, heeft Telenet automatisch het gebruikersniveau van persoonlijke gegevens verhoogd van al zijn klanten. Het bedrijf kan dus voortaan uw programmakeuze gebruiken voor commerciële doeleinden. Gaat u daarmee niet akkoord? Wij tonen hoe u kunt terugschakelen naar het basisniveau.

Hebt u technische of praktische vragen over het gebruik van digitale technologie?

  • Bel onze advieslijn digitale technologie op 02 892 37 10 (ma-vr 9-12.30 u. en 13-17 u., vr tot 16 u.)

De telecomgigant paste begin oktober zijn privacybeleid aan om binnenkort meer gepersonaliseerde reclame te kunnen aanbieden. Door automatisch de privacy-instellingen aan te passen van het niveau “Algemeen” naar “Gepersonaliseerd” geeft Telenet zichzelf de toestemming om de gegevens over de televisieprogramma’s die u bekijkt te gebruiken om u reclame op maat te sturen. Als u bijvoorbeeld regelmatig programma’s over auto’s bekijkt dan kunt u ook meer reclame verwachten in verband met dat onderwerp.

Vier niveaus van privacy-instellingen

Telenet biedt vanaf nu vier privacyniveaus aan:

  • "Algemeen", het laagste niveau geeft hen toestemming om uw persoonlijke gegevens enkel te gebruiken voor de basisdienstverlening zoals facturatie en klantendienst.
  • Met het tweede niveau “Gericht” kan Telenet u gerichte e-mails sturen in functie van uw interesses.
  • Niveau drie “Persoonlijk” gaat verder, waardoor u reclame op maat te zien krijgt die gebaseerd is op uw kijkgedrag.
  • Het vierde niveau “Uniek” breidt deze dienst nog verder uit en voegt daaraan gerichte aanbiedingen toe op basis van uw surfgedrag. 

Privacycommissie en Test-Aankoop misnoegd

De Privacycommissie en de staatssecretaris voor Privacy hebben zich reeds negatief uitgesproken over de nieuwe handelswijze van Telenet. Wij sluiten ons daarbij aan en oordelen dat Telenet op die manier zijn klanten onrechtstreeks in dit “Persoonlijk” niveau dwingt.

Ten eerste gebeurde de wijziging automatisch zonder eerst toestemming te vragen aan de klanten. Enkele diegenen die gedurende een vorige wijziging van het privacybeleid reeds ervoor kozen om een minimum te delen met de operator zijn gespaard. Telenet rekent volgens ons dus op de inertie van zijn klanten die niet uitdrukkelijk zullen terugschakelen naar de vorige instelling. 

Ten tweede speelt de communicatie van deze wijziging in op de emoties van zijn klanten die het gevoel kunnen krijgen dat ze de verkeerde keuze maken als ze veranderen naar een lager niveau.

Veranderen is makkelijk

Gaat u niet akkoord met dit voldongen feit en wenst u dat uw gegevens niet gebruikt worden om reclame te personaliseren? Aarzel dan niet om uw privacy-instellingen terug naar het gewenste niveau aan te passen. Met de volgende stappen is dat zo gebeurd:  

  • Meld u aan via “Mijn Telenet”
  • Navigeer via het menu naar “Mijn privacy-instellingen”
  • Klik op “Bekijk of wijzig uw instellingen” 
  • Kies het gewenste niveau “Algemeen”, “Gericht”, “Persoonlijk” of “Uniek” en  klik op “Nieuwe instelling opslaan”
In onderstaande diavoorstelling kunt u de verschillende stappen meer in detail volgen.


Afdrukken Versturen via e-mail