Nieuws

Telecom: een zomer vol prijsverhogingen

26 juli 2019

26 juli 2019
Maar liefst drie telecomoperatoren doen hun klanten deze zomer een prijsverhoging cadeau. VOO en Scarlet pasten hun tarieven al aan sinds 1 juli, vanaf 4 augustus is het de beurt aan Telenet. We vergelijken de tarieven van de populairste bundels.

Welke tarieven stijgen?

De operatoren in ons land hebben er ondertussen een gewoonte van gemaakt om jaarlijks een groot deel van hun prijzen te verhogen. Hiervoor kiezen ze meestal enkele vaste momenten in het jaar: tijdens de zomervakantie en bij de start van het nieuwe jaar. Zoals je in onderstaande grafiek kunt zien, stellen we bij de drie grote telecomoperatoren de afgelopen 6 jaar een jaarlijkse prijsstijging vast. Bij Scarlet is de prijsverhoging dit jaar de eerste en enige sinds de lancering van het TRIO-pakket in augustus 2013.

Scarlet en VOO pasten hun prijzen al aan

Scarlet verraste door vanaf 1 juli 2019 de drempelprijs van zijn TRIO-pakket na 6 jaar te verhogen van € 39 naar € 40 per maand. Dit is voor een lowcost-operator toch een opmerkelijke beslissing, al blijft hij de goedkoopste triple-play-formule (internet, vaste telefonie en tv) aanbieden in België.

VOO voerde dan weer naar goede gewoonte een jaarlijkse prijsverhoging door op bijna alle tarieven en pakketten. Enkel de twee nieuwste abonnementen One en TRIO Mobile bleven gespaard.

Door het tarief van de duurste – en vaak meest recente – bundel te behouden, maar alle andere tarieven te verhogen, verkleinen de operatoren het prijsverschil tussen de bundels en hopen ze je sneller en makkelijker te kunnen overtuigen om over te stappen naar die duurdere en iets uitgebreidere bundel. Daar heeft je operator namelijk alle baat bij, want recente statistieken van het BIPT tonen aan dat klanten die een all-in bundel (alle vaste en mobiele diensten bij eenzelfde operator) hebben, veel minder snel van operator veranderen. Zo bedroeg het aantal switches van klanten met zo’n all-in bundel in 2018 slechts 2,6 % (tegenover 5,7 % in 2017), terwijl dit voor een dual-play-bundel (met twee diensten) opliep tot 17,8 % in 2018.

De aangepaste tarieven bij VOO en Scarlet kan je terugvinden in onze koopwijzer telecomtarieven.

Naar de koopwijzer telecomtarieven

Telenet volgt de inflatie

De nieuwe prijsstijging bij Telenet komt er naar eigen zeggen als gevolg van de inflatie. Er zijn slechts een handvol tarieven waarvan de maandelijkse abonnementskost niet verhoogt vanaf 4 augustus 2019. De populaire bundels zoals WIGO en WIGO home (voordien Whop en Whoppa) stijgen allemaal zo’n € 1 tot € 3 per maand.

Ben je niet akkoord met de prijsstijging bij Telenet, dan heb je nog tot maandag 2 september de tijd om zonder enige kost je abonnement bij Telenet op te zeggen en naar een andere operator over te stappen. Beschik je over een contract van onbepaalde duur, dan kun je overigens op eender welk moment gratis je contract opzeggen.

Ben je op zoek naar de ideale operator en bijpassende bundel of tarief voor jou en je familie? Surf dan nu naar onze koopwijzer telecomtarieven en ontdek voor welk abonnement je het best kiest. Neem ook gerust een kijkje op onze tariefvergelijking van de meest populaire bundels.

Naar de tariefvergelijking

User name

Deelnemen aan de discussie

Neem deel aan dit gesprek door je vraag of commentaar in de groep Bundels van onze community Telecom te stellen.

4 reacties

User name
JOHN JANSEN
01/08/2019

Telenet is “diep ontgoocheld” over het tariefvoorstel dat de telecom- en mediaregulatoren in België begin vorige maand op tafel gelegd hebben voor de toegang tot de Telenet-kabel. Het voorstel van een huurtarief voor andere operatoren om het netwerk te gebruiken. Nu, wij zijn diep ontgoocheld over de zoveelste tariefverhoging die weer maar eens door ons neus geboord wordt!

User name
JOHN JANSEN
01/08/2019

Sorry, foute uitdrukking.
Ik bedoel natuurlijk door ons strot geduwd!!

User name
JAN VAN DYCK
04/08/2019

Wij worden overspoeld met zaken die we nooit gebruiken.
Als Telenet echt iets voor hun klanten wenst te doen kan ze best afstappen van hun zenderpakketten.
Providers zeggen dat door al de streamingdiensten die er bij gekomen zijn de kabel te klein wordt.
De oplossing is laat de klant zijn zenderpakket zelf samenstellen en alleen voor die zenders betalen.
Gratis zenders bestaan niet, ieder zender neemt een plaats in en daar staat een bedrag tegenover.
Op deze wijze krijgt men een objectief zicht welke zenders de klanten wensen en welke niet en kan er ruimte op de kabel vrijkomen.
Wie honderd of meer zenders wenst moet daar dan maar voor betalen.

User name
Roxane Declercq
06/08/2019

Ik ga volledig akkoord! Er zou ook meer concurrentie moeten zijn op de markt. In andere Europese landen liggen de prijzen veel lager en is het aanbod veel beter....

Community

Telecom

Gerelateerde discussies