Nieuws

Collectieve vordering tegen misleidende reclame van Proximus

01 december 2016
Proximus settopbox

01 december 2016
Proximus gijzelt zijn klanten die in het bezit zijn van de oude V3-decoder, door hen geen keuze te laten. De klanten werden geniepig aangespoord om voordeel te halen uit een promotie die er eigenlijk geen is. Nu zijn de klanten verplicht om afstand te doen van hun oude decoder en een nieuwe te huren.

Hebt u in der periode tussen 2008 en 2013 een V3-decoder gekocht? Dan moet u een nieuw toestel huren om toegang te krijgen tot Proximus TV na 31 januari 2017.
Als u vóór 25 juni van dit jaar inging op het voorstel van Proximus dan was de huur „gedurende 12 maanden gratis“. Alleen was het bedrog nauwelijks gecamoufleerd: aangezien uw oude decoder nog steeds werkt tot 31 januari 2017, bestrijkt de promotie in werkelijkheid slechts 6 maanden in plaats van 12.

Een koopje dat er geen is

U hebt geen rekenmachine nodig. Het is niet alleen een promotie die er eigenlijk geen is, maar de huurformule die Proximus oplegt, komt ook heel wat duurder uit. De tariefverhoging is overduidelijk. De aankoop van een decoder kost tussen € 200 en 250, terwijl de huurprijs neerkomt op € 8 per maand (€ 96 per jaar). Na twee jaar huren heeft de consument zijn decoder dus al terugbetaald. Maar in normale omstandigheden houdt hij zijn decoder wel veel langer dan twee jaar. Iemand die zijn decoder bijvoorbeeld sinds 2011 heeft, betaalde al meer dan € 550, ofwel twee keer de aankoopprijs van zijn decoder!

Telenet doet niet beter

Het is niet de eerste keer dat een telecombedrijf zijn klanten voor het blok zet. In 2014 was het Telenet dat zich achter technische overwegingen verschool om zijn klanten die in het bezit waren van de SD-decoder of die er eentje huurden, te verplichten om die te vervangen door een HD-decoder. Na een wekenlange stilte gaf Telenet uiteindelijk toe onder onze druk: ze beloofden een ondersteuning gedurende 5 jaar voor alle decoders die sinds 2 april 2009 waren aangekocht en geactiveerd.

Collectieve vordering tot schadevergoeding

Aangezien Proximus niet reageert op onze interpellaties, hebben we op woensdag 30 november een collectieve vordering tot schadevergoeding ingediend. Dit is gebaseerd op de schending door Proximus van verschillende bepalingen van het Wetboek van Economisch Recht en zijn contractuele verplichtingen.

Ons verzoek is eenvoudig: Proximus moet de nieuwe decoder gratis verhuren tot 31 januari 2018 zodat de consumenten effectief 12 maanden gratis huur krijgen, en de consumenten die reeds huur hebben betaald vóór 31 januari 2018, moeten worden vergoed.

Op zoek naar een voordelige formule voor een pakket of een specifiek telecomproduct?


Afdrukken Versturen via e-mail