Nieuws

Ook problemen met Mobile Vikings?

07 december 2018

07 december 2018
Sinds juni dit jaar bereiken ons heel wat klachten over Mobile Vikings. Wat is er nu precies aan de hand en wat kun je doen als gedupeerde Viking?

De oorzaak van de huidige problemen met Mobile Vikings ligt voor een stuk bij de gedwongen overname die het bedrijf onlangs onderging. Mobile Vikings bood voordien zijn diensten aan via het netwerk van Base, maar toen in 2015 Telenet Base overnam, zag de Europese mededingingsautoriteit hier een mogelijk gevaar in voor de concurrentie op de Belgische markt omdat Telenet als mobiele uitdager ging verdwijnen doordat ze zelf netwerkoperator werden.

Medialaan garandeert concurrentie

Om te garanderen dat de concurrentie tussen Mobile Vikings en Telenet bleef bestaan, besliste de mededingingsautoriteit dat er een overnemer moest worden gevonden voor Mobile Vikings. Die overnemer moest dan de diensten van Mobile Vikings aanbieden via een ander mobiel netwerk dan dat van Base/Telenet.

Medialaan, het moederhuis van o.a. VTM, Q2 Qmusic, Joe en JIM Mobile, nam de handschoen op om als ‘Full MVNO’ (Mobile Virtual Network Operator) Mobile Vikings te gaan aanbieden via het netwerk van Orange. Vanaf 2019 zouden de 365.000 klanten van Mobile Vikings (en JIM Mobile) volledig gemigreerd moeten zijn van Base/Telenet naar Orange.

Nieuwe simkaarten nodig

Full MVNO houdt in dat een operator alles volledig zelfstandig beheert, maar enkel niet over eigen zendmasten beschikt. Daarvoor moest een nieuw platform worden opgezet en alle klanten moesten naar dat platform worden overgezet. Omdat dit proces nog aan de gang is, kunnen er zich connectieproblemen voordoen. 

Een belangrijk gevolg van die verandering is dat alle klanten van JIM Mobile en Mobile Vikings een nieuwe simkaart nodig hebben. Mobile Vikings verwacht dat tegen februari 2019 alle klanten op het nieuwe platform actief zijn en nadien zal de migratie naar het netwerk van Orange worden voltooid. 

Klantendienst laat te wensen over

Intussen regent het klachten. Zo kunnen sommige klanten zelfs niet meer sms’en of bellen, ook niet naar noodnummers. Tot overmaat van ramp lijkt zelfs online gaan niet meer te lukken. Met andere woorden: Mobile Vikings heeft de grootste moeite om de migratie van zijn abonnees in goede banen te leiden.

Door de toevloed aan oproepen werd de telefonische klantendienst bij Mobilie Vikings wegens onderbemanning afgesloten waardoor klanten tijdelijk alleen nog via mail en sociale media kunnen reageren.

Mobile Vikings heeft ons bevestigd dat zij verwachten tegen midden januari opnieuw de snelheid van support te kunnen bieden die hun klanten voordien gewoon waren.

Heb je zelf ook klachten over de diensten van Mobile Vikings, laat het ons dan weten via onze klachtenbox. Een snelle manier om je klacht kenbaar te maken aan ons én aan het bedrijf in kwestie.

Ga naar de klachtenbox

Klachten zijn niet nieuw

De operator beloofde reeds in augustus beterschap toen de eerste problemen opdoken naar aanleiding van een vernieuwing van het IT-platform. De kinderziektes lijken tot op vandaag nog steeds de kop op te steken en ook de reputatie van het bedrijf aan te tasten. Dit terwijl Mobile Vikings enkele jaren geleden nog een ijzersterke reputatie had onder haar trouwe klantenbasis, waarbij vragen en klachten snel en efficiënt via verschillende kanalen werden opgelost.

Onze raad voor de consument

Klanten die niet langer willen wachten tot de problemen bij Mobile Vikings definitief van de baan zijn, kunnen we weinig anders aanraden dan om over te schakelen naar een andere operator. Via onze koopwijzer vind je welke operatoren een formule aanbieden dat is aangepast aan jouw specifiek gebruikersprofiel.

Ga naar de koopwijzer gsm-tarieven

Klanten die nog willen wachten tot de situatie bij Mobile Vikings is gestabiliseerd kunnen dat natuurlijk ook. Voor heel wat profielen biedt de operator immers nog altijd interessante tarieven aan.