Na 7 jaar nog steeds problemen met Easy Switch
Op 1 juli 2017 werd Easy Switch officieel gelanceerd, een procedure die het consumenten een pak gemakkelijker moest maken om van telecomprovider te wisselen. Meer dan zeven jaar later krijgen zowel de Ombudsdienst Telecom als wijzelf nog heel wat klachten binnen, en ook het gehoopte effect op de concurrentie bleef uit. Een evaluatie.

Wat is Easy Switch?
Easy Switch is een procedure die zeven jaar geleden door het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie) in het leven werd geroepen om het de consument makkelijker te maken om te switchen tussen telecomproviders. Ook werd gehoopt dat zo'n gemakkelijkere overstap de concurrentie op de telecommarkt zou stimuleren.
Voordien kon zo'n overstap een onderbreking van je telecomdiensten en heel wat administratieve rompslomp met zich meebrengen, maar dankzij de Easy Switch handelt je nieuwe operator die administratie in jouw plaats af.
Gebruik Easy Switch om over te stappen
Doorheen de jaren werden er wel wat verbeteringen aangebracht aan de procedure. Zo werden in oktober 2023 aanpassingen doorgevoerd om te voldoen aan de Europese verplichtingen zoals vastgelegd in Richtlijn (EU) 2018/1972, waaronder
- betere informatie voor de consument
- uitbreiding voor zakelijke gebruikers
- invoering van een compensatiemechanisme
- verbeterde zichtbaarheid van de Easy Switch-ID (op de eerste pagina van de factuur én in de klantenzone online)
- toevoeging van een controlenummer aan het Easy Switch-ID, om dubbele facturering te vermijden
Desondanks blijven er relatief veel klachten over Easy Switch binnenstromen bij de Ombudsdienst Telecom én bij ons eigen klachtencentrum.
Terug naar boven
Om hoeveel klachten over Easy Switch gaat het?
Uit cijfers van de Ombudsdienst Telecom blijkt dat er tussen 2023 en 2024 iets meer klachten waren rond "operatorwissel", wat duidelijk maakt dat de Easy Switch-procedure nog steeds met kinderziektes kampt.
In 2024 ontvingen de ombudsdienst 533 klachten, met als voornaamste reden dubbele facturen na het veranderen van internet- en/of tv-leverancier.
Ook via ons klachtenplatform en op onze ledendienst ontvangen we jaarlijks heel wat klachten rond Easy Switch, in 2024 goed voor een 25-tal dossiers, en in de eerste drie maanden van 2025 ontvingen we al 10 klachten.
Terug naar boven
Wat voor problemen worden er gemeld?
Uit de klachten die binnenkomen bij onze ledendienst blijkt dat het vaak spaak loopt in de communicatie tussen telecomproviders onderling, en dat de consument hier meestal de dupe van is. Een bloemlezing.
Geen Easy Switch ID aangemaakt
"Ik ben klant bij Telenet. Ik wilde graag overstappen naar een andere provider met Easy Switch, maar blijkbaar heeft Telenet nooit een Easy Switch ID aangemaakt voor mij. Telenet heeft het probleem erkend, maar stelt geen enkele oplossing of compensatie voor. En dat terwijl het aanmaken van een Easy Switch ID wettelijk verplicht is."
"Het kost mij nu zeer veel extra moeite om van provider te veranderen en van Telenet krijg ik steeds andere antwoorden op mijn vragen, wat alles nog meer in verwarring brengt. Ik vraag me af wat mijn rechten zijn in dit geval en of ik recht heb op een compensatie, gezien de fout duidelijk bij Telenet ligt."
Deze abonnee kreeg het nodige telefonisch advies en deze klacht werd positief afgesloten.
Problemen met overdracht gsm-nummer
"Op 20/07/2024 sloten wij bij Orange een contract af voor overname van een telecomabonnement (internet, TV en 3 gsm-nummers) bij Telenet. Wij gaven aan Orange de toestemming om ons contract bij Telenet op te zeggen via het Easy Switch Id. Voor internet, tv en 2 gsm-nummers verliep alles vlot."
"Het derde gsm- nummer raakt echter niet in orde. Dat nummer zweeft ergens tussen Telenet en Orange, waardoor we maar geen simkaart toegestuurd krijgen. Na talloze telefoons naar de helpdesk van Orange, goed voor meer dan vijf uur van onze tijd, worden we van het kastje naar de muur gestuurd. De wettelijke termijn voor de overdracht van een gsm-nummer bedraagt nochtans slechts één werkdag."
Onze abonnee kreeg uiteindelijk een gepast voorstel en compensatie van Orange.
Dubbele facturatie
"Ik was aangesloten bij Telenet, maar beliste in juli 2023 om over te stappen naar Proximus. In oktober kreeg ik echter een aanmaning via een gerechtsdeurwaarder voor een onbetaalde factuur én herinneringskosten. Het ging om een factuur van Telenet voor de periode augustus tot september 2023."
"Volgens Telenet werd de Easy Switch-aanvraag door Proximus pas ingediend op 5 september 2023, terwijl dit volgens Proximus al werd doorgegeven op 24 juli. Uiteindelijk kreeg ik begin 2024 telefoon van een gerechtsdeurwaarder, die mij vertelde dat mijn openstaande schuld was opgelopen tot meer dan € 75."
We gaven onze abonnee het advies om de openstaande som niet te betalen en een officiële klacht in te dienen bij de Ombudsdienst Telecom.
Terug naar bovenWat kun je doen als je problemen ondervindt met Easy Switch?
Ervaar je hinder na een overstap naar een andere telecomprovider, of heb je een ander probleem? Contacteer dan onze ledendienst, zodat wij gepast advies kunnen bieden en mee kunnen werken aan een oplossing.
In de tussentijd blijven wij de Belgische telecomproviders aansporen om Easy Switch zo toegankelijk mogelijk te maken voor hun klanten en als standaardprocedure toe te passen wanneer nieuwe klanten willen switchen via hun website. Daarnaast moeten ze consumenten zo duidelijk en correct mogelijk informeren.
Terug naar boven
Op zoek naar het beste telecomcontract?
Hoewel elk jaar steeds meer consumenten van telecomprovider switchen (met een jaarlijkse toename van 2,1 % sinds 2021), kunnen we deze stijging niet enkel toeschrijven aan Easy Switch. Ook het aanbod van de Belgische telecomoperatoren speelt hierin een rol. Kortom, de impact van de procedure op het concurrentieniveau blijft eerder beperkt.
Wil jij ook van telecomprovider veranderen, dan kun je met onze koopwijzer snel en eenvoudig vergelijken tussen alle formules op de Belgische markt, zodat je gemakkelijk het abonnement of de bundel vindt die het best bij jouw verbruik én budget past. Onze koopwijzer is steeds up-to-date en houdt dus rekening met de geldende promoties en de hoogste cashback.
Het enige wat jij moet doen is kiezen en je gegevens indienen, wij doen de rest van het werk. Wacht niet langer met besparen op je telecomfactuur en switch nu.
Zoek het beste telecomcontract
Terug naar boven