Nieuws

Beweging op de mobiele markt: waarom, en hoe er je voordeel mee doen?

10 september 2018

10 september 2018
Vorige week zagen we ineens heel wat aanpassingen verschijnen in de formules van de mobiele providers. Ze willen daarmee aantonen dat meer concurrentie ook kan zónder de vierde speler, die minister De Croo heeft voorgesteld om meer dynamiek te brengen op de markt. Maar zijn de formules ook interessant voor jou? Onze analyse.

Inleiding

Scarlet Mobile brengt als eerste in België een formule met onbeperkt bellen en sms’en op de markt voor minder dan € 20 per maand. Het nieuwe abonnement, Hot genaamd, bevat ook 2 GB per maand.

Ook VOO Mobile deed enkele updates voor het nieuwe schooljaar. Zo krijg je bij VOO Mobile Hero en Tatoo gratis mobiele data boven op je bestaande bundel tot 10 GB, een promotie die geldt tot 31 december 2018.

Naar onze analyse van deze nieuwe mobiele tarieven

Verder lanceerde Telenet deze week ook een nieuwe formule: internet en digitale televisie, aangevuld met de mobiele King- of Kong-abonnementen. Deze nieuwe bundels zijn voorlopig "Limited Edition" en slechts beschikbaar tot eind dit jaar, met een korting van € 10 tot € 25 op het eerste inbegrepen mobiele abonnement. Na Orange LOVE en Proximus Minimus speelt nu dus ook Telenet in op het segment van gebruikers die geen vaste telefonie nodig hebben.

Naar onze analyse van deze nieuwe Telenet-formule

Dynamiek op de telecommarkt

Minister De Croo pleitte er voor en tijdens de zomervakantie nog voor om een vierde mobiele provider toe te laten op de Belgische markt om de concurrentie aan te zwengelen.

Het is duidelijk dat de providers met deze nieuwigheden willen aantonen dat er wel voldoende dynamiek is op de mobiele telecommarkt en dat er reeds goedkopere alternatieven bestaan voor de drie grote netwerkoperatoren. Dit met name in het geval van Scarlet, dat eigendom is van Proximus en dat uiteraard een extra concurrent op het mobiele (en het vaste) netwerk wil vermijden.

De huidige veranderingen geven de bestaande mobiele markt inderdaad extra dynamiek en concurrentie. Als de netwerkoperatoren hun abonnementen hebben aangepast, volgen de virtuele operatoren gegarandeerd enkele weken of maanden later, en omgekeerd. Ook de grote netwerkoperatoren reageren immers op belangrijke prijs- en tariefwijzigingen bij hun virtuele concurrenten.

Bundels blokkeren concurrentie

Het probleem dat wij al enkele jaren aankaarten, is echter dat steeds meer consumenten en gezinnen al hun telecomdiensten gaan bundelen in één pakket bij één provider. De laatste twee jaar worden ook mobiele diensten steeds vaker ondergebracht in die ene telecombundel. 

All-inbundels zoals Telenet WIGO, Proximus Tuttimus, Orange LOVE en VOO One maken het echter moeilijk voor virtuele mobiele operatoren die niet zo'n bundel met zowel vaste als mobiele telecomdiensten kunnen aanbieden. En de nieuwe formule die Telenet deze week heeft aangekondigd, maakt ongetwijfeld ook deel uit van die strategie.

Daarom dat de oproep voor een vierde provider volgens ons enkel nut kan hebben als deze extra speler ook toegang krijgt tot een vast netwerk, en bovendien aan voldoende aantrekkelijke voorwaarden om een concurrentieel aanbod te kunnen lanceren.

Onze tools om de interessantste formule te vinden voor jouw verbruik

Indien je in tussentijd op zoek bent naar het beste mobiele abonnement voor jouw verbruiksprofiel, maak dan zeker gebruik van onze koopwijzer gsm-tarieven.

Vergelijk mobiele tarieven

Toch liever een telecombundel? Geen probleem, daar hebben we de koopwijzer tarieven internet, televisie, vaste telefonie en gsm voor.  

 Vergelijk telecombundels