Persbericht

Printerfabrikant HP maakt inktpatronen duurder wanneer printer van de markt verdwijnt, ontdekt Testaankoop

11 maart 2024
HP

11 maart 2024
Wie thuis een printer heeft staan, weet dat het vooral de inktpatronen zijn die veel kosten, en niet zozeer de printer zelf. Printerfabrikanten proberen op die manier ook na de verkoop van de printer geld te verdienen aan hun klanten. Consumentenorganisatie Testaankoop ontdekte nu dat printerfabrikant HP nog een stapje verder gaat. HP maakt de patronen voor printers die ze niet meer verkoopt plots een pak duurder, zodat een consument sneller dan normaal begint te kijken naar een nieuwe printer. Het gaat dus om een vorm van geplande vervroegde veroudering. Onvoorstelbaar, vindt Testaankoop, dat HP heeft aangeschreven om te vragen zijn prijzen te herzien.

‘Inktflatie’

Consumenten die thuis nog een printer hebben waar de patronen HP 301 zwart in passen, hebben het de laatste jaren misschien gemerkt: de prijs is de lucht in geschoten. Op 1 januari 2015 kostte één patroon nog 13,49 euro. Door de inflatie zou dat op 1 januari van dit jaar 17,62 euro zijn. De werkelijke prijs was 27,18 euro. De prijsstijging is dus bijna drie keer hoger dan je zou verwachten!

Een gelijkaardig verhaal ziet Testaankoop bij het combipack HP950XL/951XL. Dat kostte in 2015 nog 83,12 euro, en zou in 2024 dus 105,43 euro kosten. Maar in realiteit bleek het een pak duurder: 178,32 euro! En dat terwijl de andere inktpatronen, waarvoor de printers nog wel op de markt zijn, helemaal niet stegen, of zeker niet meer dan de inflatie. Ook andere merken die Testaankoop checkte, zoals Canon en Brother, kenden geen zo’n opvallende stijgingen. 

De Nederlandse consumentenorganisatie Consumentenbond ontdekte de prijsstijgingen als eerste. Deze ‘inktflatie’, zoals onze Noorderburen het fenomeen doopten, doet zich dus niet alleen in België voor.

 

Onaanvaardbare prijzenpolitiek

Voor Testaankoop is de conclusie duidelijk: HP maakt bewust de prijzen van zijn inktpatronen duurder van zodra de printers waarop die werken niet meer op de markt zijn, om er vooral zelf meer winst uit te halen.

“HP probeert op deze manier consumenten veel vroeger dan voorzien een nieuwe printer aan te smeren, terwijl de oude nog zeer goed werkt”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Met zo’n prijzenpolitiek gaat HP volledig in tegen de huidige tendens naar duurzamere producten en minder elektronisch afval. De kost voor de consument én het milieu zijn op geen enkele manier te verantwoorden. Wij hebben daarom HP gevraagd om hier onmiddellijk mee te stoppen.”

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.