Nieuws

HP blokkeert opnieuw alternatieve inkt

10 mei 2019
HP

10 mei 2019
Verschillende HP-printers geven opnieuw een foutmelding wanneer je een niet-officiële en vaak goedkopere inktcartridge gebruikt. Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt, ook in 2016 blokkeerde HP niet-officiële inktpatronen. Net als toen protesteren we tegen deze praktijk en vragen we de fabrikant om zijn beslissing te heroverwegen.

Waarom en hoe blokkeert HP inktpatronen?

Misschien ondervond je het zelf al: van de ene dag op de andere kon je inktcartridges van een goedkoper merk niet meer gebruiken in een aantal printers van het merk Hewlett-Packard.

Hoe komt dit?

Reden voor die plotse blokkering blijkt opnieuw een automatische software-update te zijn. Die update maakt dat een groot aantal, voornamelijk OfficeJet Pro-printers van HP bij sommige niet-originele inktcartridges aangeven dat ze beschadigd zijn, terwijl dat niet het geval is. 

HP heeft intussen bevestigd dat er updates worden uitgevoerd. De fabrikant beweert dat die betrekking hebben op de veiligheid van de gebruiker en op de bescherming tegen namaak. De nadruk ligt namelijk op een veilige communicatie tussen de cartridge en de printer. Volgens HP kan deze "dynamische" veiligheid alleen worden gegarandeerd met cartridges die een originele HP-chip bevatten.

Waarom gebeurt dit?

Inktpatronen worden – in tegenstelling tot printers – aan peperdure prijzen verkocht, en zijn met andere woorden een erg winstgevend zaakje. Het verbaast dan ook niet dat printerfabrikanten de markt van de cartridges naar zich toe trachten te trekken door allerhande chips en software in te bouwen in hun printers.

Wat nu? 

Gebruikte je niet-officiële inktcartridges, dan zou je volgens HP dus in de toekomst de duurdere HP-patronen moeten kopen. HP benadrukt wel dat je die zonder enig probleem kunt laten bijvullen. Een brug te ver voor ons. Want hoewel een printer uiteraard niet met iedere cartridge compatibel moet (en kan) zijn, vinden wij het niet logisch dat je als consument niet langer zelf kunt beslissen om al dan niet voor een goedkopere variant te gaan. 

HP heeft nog niet gecommuniceerd over een mogelijke uitkomst van het huidige probleem. We hopen echter dat het bedrijf, net als in 2016, op zijn beslissing terugkomt. We volgen de zaak op de voet en houden je op de hoogte van de ontwikkelingen. Op basis daarvan zullen we beslissen of er verdere stappen of acties nodig zijn.

In de tussentijd raden we je aan om automatische updates van je HP-printer zo snel mogelijk uit te schakelen. Als jouw printer de update die alternatieve inktpatronen blokkeert nog niet heeft geïnstalleerd, zal je het probleem nog kunnen omzeilen. In ons stappenplan leggen we uit hoe je dat doet.

Is jouw inktpatroon ook “beschadigd”?

Aarzel niet om ons op de hoogte te brengen via ons meldpunt "Te rap kapot"

Naar ons meldpunt "Te rap kapot"

Lijst van betrokken modellen
  • HP Officejet 6950
  • HP Officejet Pro 8710
  • HP Officejet Pro 6860
  • HP Officejet Pro 8710e
  • HP Officejet Pro 6950
  • HP Officejet Pro 8715
  • HP Officejet Pro 6951
  • HP Officejet Pro 8715e
  • HP Officejet Pro 6960
  • HP Officejet Pro 8718
  • HP Officejet Pro 6970
  • HP Officejet Pro 8719
  • HP Officejet Pro 7720
  • HP Officejet Pro 8720
  • HP Officejet Pro 7730
  • HP Officejet Pro 8725
  • HP Officejet Pro 7740
  • HP Officejet Pro 8725e
  • HP Officejet Pro 7740WF
  • HP Officejet Pro 8728
  • HP Officejet Pro 8210
  • HP Officejet Pro 8730
  • HP Officejet Pro 8218
  • HP Officejet Pro 8740
  • HP Officejet Pro 8700