Nieuws

HP blokkeert alternatieve inkt: onze reactie

05 oktober 2016
HP

05 oktober 2016
“Cartridge beschadigd”. Die melding kregen een heleboel mensen wereldwijd afgelopen week te zien. Hun inktpatroon was nochtans volledig in orde, het was enkel geen officieel HP-patroon. Wij onderzoeken de zaak verder en overwegen verdere stappen.

U ving het wellicht al op in verscheidene nieuwsberichten vorige week, of misschien was u zelf wel de dupe: van de ene dag op de andere konden inktcartridges van een goedkoper merk niet meer worden gebruikt in een aantal printers van Hewlett-Packard.

Hoe komt dit?

Reden voor die plotse blokkering blijkt een software-update te zijn van een tijdje terug. Die update maakt dat een aantal OfficeJet Pro-printers van HP bij sommige niet-originele inktcartridges aangeven dat ze beschadigd zijn, terwijl dat niet het geval is. 

HP bevestigde intussen dat er sedert eind 2015 inderdaad updates zijn doorgevoerd, maar beweert dat deze te maken hebben met de bescherming van eigen innovaties en intellectueel eigendom, alsook met de veiligheid. De update focust immers op de veilige communicatie tussen de cartridge en de printer en die kan HP naar eigen zeggen niet garanderen voor niet-officiële inktpatronen.

Waarom gebeurt dit?

Inktpatronen worden – in tegenstelling tot printers – aan peperdure prijzen verkocht, en zijn met andere woorden een erg winstgevend zaakje. Het verbaast dan ook niet dat printerfabrikanten de markt van de cartridges naar zich toe trachten te trekken door allerhande chips en software in te bouwen in hun printers.

Wat nu? 

Gebruikte u zo’n niet-officiële inktcartridges, dan zou u volgens HP dus in de toekomst de duurdere HP-patronen moeten kopen. HP benadrukt wel dat u die zonder enig probleem kunt laten bijvullen. Een brug te ver voor ons. Want hoewel een printer uiteraard niet met iedere cartridge compatibel moet (en kan) zijn, vinden wij het niet logisch dat u als consument niet langer zelf kunt beslissen om al dan niet voor een goedkopere variant te gaan. 

Intussen heeft HP zich wel verontschuldigd. De fabrikant heeft eveneens beloofd een nieuwe update uit te brengen waardoor het probleem van de baan zou zijn. Deze zou volgens HP binnen twee weken beschikbaar moeten zijn.

Op dit moment nemen wij verschillende HP-printers dan ook grondig onder de loep. Ook zullen we nagaan of de nieuwe update van HP een degelijke oplossing biedt voor dit probleem. Op basis van die resultaten zullen wij beslissen om eventueel verdere stappen te ondernemen. 

Is uw inktpatroon ook “beschadigd”?

Laat het ons weten door te reageren op de post op onze Facebook-pagina.