Testaankoop en andere consumentenorganisaties dienen klacht in tegen misleidende praktijken van gameontwikkelaars

Lucratieve markt
Meer dan de helft van de Europese consumenten gamet. Vooral onder jongeren is het enorm populair: 84% van de 11- tot 14-jarigen speelt regelmatig videogames. De afgelopen jaren zijn gameontwikkelaars echter steeds vaker gaan werken met virtuele munten. In 2020 waren dit soort van in-game aankopen goed voor meer dan 50 miljard Amerikaanse dollar (ongeveer 46 miljard euro), of ongeveer een kwart van de inkomsten van de videogamemarkt. Het is daarom cruciaal dat de rechten van – vooral jonge – spelers worden gerespecteerd.
Waarschuwing voor oneerlijke praktijken
Helaas blijkt uit de analyse van Testaankoop, BEUC en 21 consumentenorganisaties het tegenovergestelde. De conclusie is dat de gamingindustrie de uitgaven van consumenten probeert te maximaliseren door de virtuele munten op oneerlijke manieren te gebruiken. Specifiek vinden de consumentenorganisaties de volgende punten problematisch:
- Consumenten kunnen de werkelijke kosten van digitale items niet zien, waardoor ze vaker meer uitgeven: het gebrek aan prijstransparantie van premium game currencies en de verplichting om meerdere munten tegelijk aan te kopen moedigen consumenten aan om meer te spenderen. Aankopen in games zouden altijd moeten worden weergegeven in echte valuta (bijv. euro's), of ten minste het equivalent daarvan in echte valuta.
- Van zodra consumenten premium game currencies gebruiken, vallen ze onder de contractuele voorwaarden die eraan gekoppeld zijn. Die zijn vaak oneerlijk, en in het voordeel van de gameontwikkelaar.
- Kinderen zijn nog kwetsbaarder voor deze manipulatieve tactieken. Uit gegevens blijkt dat kinderen in Europa gemiddeld 39 euro per maand uitgeven aan games. Ze hebben nog geen volledig begrip van de waarde van geld en laten zich gemakkelijk beïnvloeden door virtuele munten.
Nood aan een veilige virtuele wereld
“De autoriteiten moeten optreden en duidelijk maken dat de gamingwereld, ook al is die virtueel, de regels van de echte wereld moet respecteren. Gamers zouden geen rekenmachine moeten gebruiken telkens ze zich bewust willen zijn van de kosten van hun aankopen in de game. We eisen dat de kosten van virtuele munten altijd worden weergegeven in echte valuta, zodat er een einde komt aan deze misleidende praktijken,” legt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, uit.
De volledige klacht kan hier bekeken worden.
Toegang pers