Persbericht
Testaankoop vraagt dat ook Belgische autoriteiten Fortnite onderzoeken na Nederlandse veroordeling
14 mei 2024

De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vandaag gameontwikkelaar Epic Games International veroordeeld voor oneerlijke handelspraktijken gericht op kinderen in haar spel Fortnite. Fortnite is een gratis game, maar spelers kunnen wel items kopen in het spel, bijvoorbeeld om hun ‘character’ aan te passen.
De ACM vindt dat Epic Games spelers, vooral kinderen zijn dat, druk opgelegd om aankopen te doen, bijvoordeeld door reclame die kinderen rechtstreeks oproept om items te kopen met teksten als “Buy now” of “Get it now”. Verder stelt de ACM ook vast dat er gebruik gemaakt wordt van misleidende timers die verkeerdelijk doen uitschijnen dat een product na afloop van de timer niet meer beschikbaar zou zijn. Dit soort agressieve handelspraktijken is verboden, zodat Epic Games van de ACM een boete van meer dan 1 miljoen euro kreeg opgelegd.
Consumentenorganisatie Testaankoop is blij met de veroordeling, ook al gaat het om een beslissing in Nederland. De regels rond misleidende reclame en agressieve handelspraktijken zijn namelijk geregeld op Europees niveau, en dus hetzelfde in alle landen van de EU. Ook in België zijn consumenten het slachtoffer van dergelijke praktijken in de gamingwereld.
“Gamen moet voor iedereen leuk blijven”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Juist daarom is het zo belangrijk dat het op een veilige manier kan gebeuren, zeker voor minderjarigen. Met de bestaande Europese wetgeving kunnen autoriteiten al aan de slag om bedrijven te sanctioneren wanneer ze geen veilige game-omgeving creëren. Nederland heeft hier gebruik van gemaakt, hopelijk onderzoekt ook de Belgische Economische Inspectie de sector en zal ze optreden waar nodig. Wij hebben hen in elk geval al die vraag gesteld.”
Consumentenorganisatie Testaankoop is blij met de veroordeling, ook al gaat het om een beslissing in Nederland. De regels rond misleidende reclame en agressieve handelspraktijken zijn namelijk geregeld op Europees niveau, en dus hetzelfde in alle landen van de EU. Ook in België zijn consumenten het slachtoffer van dergelijke praktijken in de gamingwereld.
“Gamen moet voor iedereen leuk blijven”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Juist daarom is het zo belangrijk dat het op een veilige manier kan gebeuren, zeker voor minderjarigen. Met de bestaande Europese wetgeving kunnen autoriteiten al aan de slag om bedrijven te sanctioneren wanneer ze geen veilige game-omgeving creëren. Nederland heeft hier gebruik van gemaakt, hopelijk onderzoekt ook de Belgische Economische Inspectie de sector en zal ze optreden waar nodig. Wij hebben hen in elk geval al die vraag gesteld.”
Toegang pers
Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.