Koopgids

Hoe herken je een goede online-apotheek?

28 november 2017
koopgids online apotheek

28 november 2017

Je geneesmiddelen snel even online bestellen en aan huis laten leveren. Het klinkt erg handig, maar toch biedt lang niet iedere internetapotheek je de farmaceutische zorg die je er zou mogen verwachten. We zetten op een rijtje waar een goede internetapotheek aan moet voldoen.

1. Is de internetapotheek betrouwbaar?

Een online-apotheek is altijd verbonden aan een fysieke apotheek. Je moet de naam van de apotheker, alsook telefoonnummer, e-mailadres, openingsuren, vergunningsnummer en het gevestigde adres dus makkelijk kunnen terugvinden op de website.

Check of je dit verplicht Europees logo ziet staan op de website. Klik erop en check in de lijst van het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten of de internetapotheek correct is geregistreerd.  

2. Is de website veilig?

Ga na of de online-apotheek beveiligd is. Als dat zo is, begint de url met https. Begint het met http, dus zonder de “s”, dan is de webshop niet veilig en laat je hem beter links liggen. Een extra aanwijzing is het slotje dat in de adresbalk verschijnt bij een beveiligde website.  

Een betaling met creditcard is sowieso aanbevolen, want zowel Visa als Mastercard hanteren een extra beveiligingssysteem. Ook PayPal is een veilige betaalwijze. De meeste online-apotheken werken met externe (en beter beveiligde) betaalplatformen zoals Ogone, Paypal of Sofort Banking. Die online-apotheken slaan je gegevens niet op, wat veel veiliger is. Maakt de internetapotheek waar je wilt bestellen geen gebruik van dergelijke services, overweeg dan een andere apotheek of betaal voor de zekerheid via een bankoverschrijving.

Vermijd ook om bestellingen te plaatsen via een een openbaar draadloos netwerk (luchthaven, station, winkel, restaurant enz.) dat per definitie niet is beveiligd.

3. Oogt de website commercieel?
Een goede online-apotheek is niet commercieel. Ze mag niet aanzetten tot overconsumptie van medicatie met reclames, kortingen, doorstreepte prijzen, cadeautjes ...Soms worden zelfs bij een bestelling andere geneesmiddelen in de kijker gezet. Hierdoor wordt overgebruik gestimuleerd. En dat staat haaks op een adviserende taak. De online-apotheker moet jou informeren in plaats van laten consumeren.
4. Wordt er geïnformeerd naar je medische toestand?
Een goede internetapotheek stelt voldoende vragen over je gezondheidstoestand. Of je reeds bepaalde medicatie inneemt? Of je aan een ziekte lijdt? Hoe oud je bent? Of je zwanger bent? Op die manier kan worden vermeden dat je een geneesmiddel krijgt toegestuurd dat je eigenlijk niet zou mogen innemen. 
5. Krijg je alle nodige informatie?
Zowel op de website als bij de levering moet je alle nodige informatie krijgen. De apotheker moet je inlichtingen verschaffen over waarvoor het geneesmiddel exact dient, wanneer (en wanneer net niet) je het moet innemen, hoe en hoelang je het dient te gebruiken en wat de mogelijke bijwerkingen zijn. 
6. Worden de prijs, leveringstermijn en -kost duidelijk vermeld?
Een goede internetapotheek communiceert transparant over de prijs en verzendingskost. Vergelijk zeker eens de prijzen tussen verschillende online-apothekers. Zeker de verzendingskost durft nogal eens verschillen. Wat de leveringstermijn betreft moet het pakketje wettelijk twee werkdagen later bij jou thuis zijn. 
Let op, in tegenstelling tot andere internetshops zijn apothekers niet wettelijk verplicht om gekochte geneesmiddelen terug te nemen. Wel geldt net zoals voor andere aankopen de regel van de “dubbele muisklik”. Dat betekent dat je minstens tweemaal moet klikken vooraleer je bestelling is afgerond. Zo wordt vermeden dat iemand per ongeluk een bestelling plaatst. 
 

Afdrukken Versturen via e-mail