Testaankoop heeft vragen bij terugroepprocedure Haribo


Terugroepacties van voedingsmiddelen komen regelmatig voor. Meestal moet het product teruggebracht worden naar de winkel waar het gekocht is en krijgt de consument daar zijn geld terug. Deze keer is de procedure anders: Haribo vraagt Belgische consumenten namelijk om het product niet terug te brengen naar de winkel, maar het verpakt met de inhoud en hun bankgegevens op te sturen naar hun adres in Kontich. De aankoopprijs wordt dan terugbetaald.
“We vinden deze aanpak wat vreemd, omdat de verzendkosten niet worden terugbetaald”, stelt Laura Clays, woordvoerder van de organisatie, vast. “Het gaat nochtans om een pakje van 1 kilogram, waardoor de prijs voor verzending die van het zakje snoep dicht benadert. De consument moet dus kiezen tussen het zakje behouden zonder terugbetaling, en het zakje opsturen maar geld en tijd verliezen aan de verzending.”
Testaankoop heeft Haribo gecontacteerd met de vraag om aan consumenten ook de verzendkosten terug te betalen.
Toegang pers