Nieuws

Palmolie: best met mate

10 september 2013
Palmolie: best met mate

10 september 2013

Palmolie komt opnieuw in het nieuws naar aanleiding van een advies van de Hoge Gezondheidsraad. Experts raden aan een overmatige consumptie van dit type olie te vermijden, omdat het rijk is aan verzadigde vetzuren.

De Hoge Gezondheidsraad heeft zich uitgesproken over de nutritionele kwaliteiten van palmolie en waarschuwt voor mogelijke gezondheidsproblemen als gevolg van een overmatige consumptie ervan.

Vaak eten we te veel verzadigde vetzuren. Palmolie, dat aanwezig is in veel voedingsmiddelen, draagt hier zeker tot bij.

Welke gezondheidsrisico’s?

Palmolie is rijk aan verzadigde vetzuren. Deze doen het risico op cardiovasculaire aandoeningen toenemen en doen ook de hoeveelheid LDL-cholesterol ("slecht" cholesterol) stijgen. Het is dus uitermate belangrijk om de consumptie van verzadigde vetzuren te beperken. Wij hebben immers de neiging om er te veel van te gebruiken. Vaak zonder het te weten.

Want zelfs wanneer u met zorg de etiketten leest is het niet altijd makkelijk om de exacte samenstelling van onze voedingsmiddelen te kennen. Palmolie zit vaak onder de algemene term “plantaardige olie” verscholen.

U zult pas beter geïnformeerd zijn wanneer de nieuwe wetgeving in 2014 in voegen treedt, waardoor de fabrikanten verplicht zullen zijn om duidelijk te maken welk type olie ze gebruiken in hun voedingsmiddelen. In afwachting hiervan is het aan de consument om daar zelf naar op zoek te gaan.

Hoe minder consumeren?

Voedingsmiddelen waar u het meest palmolie in riskeert aan te treffen en die u dus beter slechts met mate consumeert zijn: gebak, taarten, kant-en-klare gerechten, koffiekoeken, pizza’s, quiches en gezouten gebakjes, sandwiches, zoete koekjes en snoeprepen, bepaalde smeerpasta’s en margarines.

Daarnaast kunt u ook best de consumptie van bepaalde melkvetten beperken, zoals die in boter en slagroom.

In de keuken kiest u, zowel voor salades als voor bereide gerechten, het best voor andere plantaardige oliën (die onverzadigde vetzuren bevatten), zoals olijf-, arachide-, mais-, zonnebloem-, soja-, koolzaad-, noten-, sesamolie enz.


Afdrukken Versturen via e-mail