Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Vis: alle nuttige info

24 november 2020
Vis: alle nuttige info

Eén of twee keer per week vis eten en kiezen voor duurzame producten die rijk zijn aan omega 3-vetzuren is uitstekend voor de gezondheid. Om voldoende af te kunnen wisselen, stellen we je een reeks vissoorten voor alsook een schat aan informatie je kunt gebruiken voor de juiste consumptie van deze visproducten.

Inleiding

Steeds weer duiken nieuwe soorten in de viswinkels op. Ze zijn vaak afkomstig van aquacultuur of uit verafgelegen zeeën. Wij stellen in totaal 30 soorten voor en geven je voor verschillende vissen ook gezonde receptideeën. Op die manier kun je lekker variëren in de keuken.

Je kunt zich daarbij laten leiden door persoonlijke voorkeur, maar je kunt bovendien een duurzame keuze maken. Sommige soorten zijn immers overbevist of worden in erbarmelijke omstandigheden gekweekt, met desastreuze gevolgen voor het lokale visbestand en de plaatselijke natuur. Kies daarom liever voor vissoorten uit WWF's "groene" categorie, of voor vis met een ASC- of MSC-label.

Ook de specifieke samenstelling van de vis kan een belangrijke leidraad zijn in je keuze: sommige vissoorten zijn bijzonder rijk aan de gezonde omega 3-vetzuren, terwijl andere bijzonder hoge doses gevaarlijke gifstoffen (zoals kwik) bevatten. 

Tot slot is het natuurlijk belangrijk dat de vis vers is. Enkele uiterlijke kenmerken leren veel over de versheid van vis. Vis die zeer vers is, kun je ook zelf diepvriezen. Voor je aan het koken slaat, moet het ontdooien eveneens met de nodige zorg gebeuren, wil je dat de vis al zijn kwaliteiten behoudt en dat ziekteverwekkende bacteriën geen kans hebben om te groeien.