Dossier

Vis: alle nuttige info

22 september 2015
Vis: alle nuttige info

22 september 2015

We eten al lang niet meer uitsluitend vis op vrijdag. Vis bevat veel eiwitten en goede vetten zoals omega 3-vetzuren, zodat wordt aanbevolen om één- à tweemaal per week vis op het menu te plaatsen.

Steeds weer duiken nieuwe soorten in de viswinkels op. Ze zijn vaak afkomstig van aquacultuur of uit verafgelegen zeeën. Wij stellen in totaal 30 soorten voor en geven u voor verschillende vissen ook gezonde receptideeën. Op die manier kunt u lekker variëren in uw keuken.

U kunt zich daarbij laten leiden door persoonlijke voorkeur, maar u kunt bovendien een duurzame keuze maken. Sommige soorten zijn immers overbevist of worden in erbarmelijke omstandigheden gekweekt, met desastreuze gevolgen voor het lokale visbestand en de plaatselijke natuur. Kies daarom liever voor vissoorten uit WWF's "groene" categorie, of voor vis met een ASC- of MSC-label.

Ook de specifieke samenstelling van de vis kan een belangrijke leidraad zijn in uw keuze: sommige vissoorten zijn bijzonder rijk aan de gezonde omega 3-vetzuren, terwijl andere bijzonder hoge doses gevaarlijke gifstoffen (zoals kwik) bevatten. 

Tot slot is het natuurlijk belangrijk dat de vis vers is. Enkele uiterlijke kenmerken leren veel over de versheid van vis. Vis die zeer vers is, kan men ook zelf diepvriezen. Voor men aan het koken slaat, moet het ontdooien eveneens met de nodige zorg gebeuren, wil men dat de vis al zijn kwaliteiten behoudt.


Afdrukken Versturen via e-mail