Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Alles wat je over vis moet weten

25 maart 2021
Vis: alle nuttige info

Eén of twee keer per week vis eten en kiezen voor een duurzame soort die bovendien rijk is aan omega 3-vetzuren is uitstekend voor de gezondheid. Wij helpen je om de juiste keuze te maken.

Inleiding

Steeds weer duiken nieuwe soorten in de viswinkels op. Ze zijn vaak afkomstig van aquacultuur of uit verafgelegen zeeën. Wij stellen in totaal 30 soorten voor en geven je voor verschillende vissen ook gezonde receptideeën. Op die manier kun je lekker variëren in de keuken.

Je kunt je daarbij laten leiden door persoonlijke voorkeur, maar je kunt bovendien een duurzame keuze maken. Sommige soorten zijn immers overbevist of worden in erbarmelijke omstandigheden gekweekt, met desastreuze gevolgen voor het lokale visbestand en de plaatselijke natuur. Kies daarom liever voor vissoorten die in de Viswijzer van het WWF tot de groene categorie behoren, of voor vis met het ASC-label (verantwoord gekweekte vis) of vis met het MSC-label (duurzaam gevangen vis).

Ook het gezondheidsaspect en de specifieke samenstelling van de vis kan een belangrijke leidraad zijn in je keuze. Vooral de vette vissoorten zoals zalm, haring, makreel en sardienen zijn bijzonder rijk aan de gezonde omega 3-vetzuren, terwijl roofvissen zoals zwaardvis en snoek meer contaminanten (bijvoorbeeld kwik) bevatten. 

Vis die zeer vers is, kun je zelf invriezen. Wanneer je die later wilt serveren, ontdooi je de vis beter met de nodige zorg als je wilt dat hij al zijn kwaliteiten behoudt en dat ziekteverwekkende bacteriën geen kans krijgen om te groeien.

Tot slot maken we kort de vergelijking tussen verse vis, vis uit blik en gerookte vis.