Colruyt wint de "Ik ben meer dan mijn kassaticket"-award

Elk jaar wordt er een “Ik ben meer dan mijn kassaticket”-award uitgereikt aan het initiatief dat gezonde en duurzame voeding aantrekkelijk wil maken. Voor de editie 2020 werden inzendingen gevraagd die duurzame voeding promoten bij jongeren en kinderen.
Verschillende supermarktketens zonden projecten in. Een jury van experts beoordeelde ze op een aantal criteria. Is er een invloed op de eetgewoonten van kinderen en jongeren? Wordt het aanbod van gezonde voeding verbeterd? Verhoogt het initiatief het gebruiksgemak en de aantrekkelijkheid van deze producten? En streeft het naar sociale, economische en ecologische duurzaamheid?
Delhaize vs. Colruyt
Slechts twee initiatieven voldeden aan de verwachtingen van de jury: “Superplus” van Delhaize en “De Pottenlikkers” van Colruyt. Daarna mocht het publiek zijn stem uitbrengen. Op 10 januari werd de stemming afgesloten en kon het tellen beginnen.
De winnaar van de “Ik ben meer dan mijn kassaticket”-award 2020 is Colruyt. “De Pottenlikkers” kreeg 59 % van de stemmen. “De Pottenlikkers” is een educatief kookprogramma voor en door kinderen dat evenwichtige voeding voor de jeugd promoot. De vorm en het partnerschap met Studio 100 resulteren in een aantrekkelijk, laagdrempelig format, zonder dat de kinderen als commerciële doelgroep worden benaderd. Lees hier het volledige juryrapport.
De organisaties achter de award
“Ik ben meer dan mijn kassaticket” is een burgerbeweging die duurzame voeding in de supermarkt de gewoonste zaak van de wereld wil maken. Het is een samenwerking tussen Rikolto, Fairtrade Belgium, FairtradeGemeente, Ferm, Gezinsbond en Test Aankoop. Ook het Vlaams Instituut Gezond Leven en het retailplatform Gondola zetten hun schouders onder de award.