Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Steeds meer kinderen te zwaar

12 juni 2012
de plus en plus d'enfant gros

12 juni 2012

In Europa kampt één kind op vijf met overgewicht of zwaarlijvigheid. En hun aantal blijft toenemen. Wat is de balans in België?

Overgewicht bij kinderen is een ernstig probleem. Bijna twee derde van de zwaarlijvige kinderen blijven dat namelijk de rest van hun leven, wat hun levensverwachting met een aantal jaren kan verkorten.

Overgewicht weegt op heel Europa

Het probleem is een ware plaag. Overgewicht komt steeds vaker voor, vooral bij kinderen. En in Europa blijven de cijfers stijgen. Bepaalde landen, vooral in het Middellandse Zeegebied, hebben zelfs een groter aandeel kinderen met overgewicht dan de Verenigde Staten, waar het percentage naar schatting 30 % bedraagt.
Ook de gemiddelde Belg weegt te veel: zowat de helft van onze volwassen bevolking heeft een BMI (Body Mass Index, die de verhouding tussen lengte en gewicht weergeeft) van 25 of meer (54 % van de mannen en 40 % van de vrouwen). Het meest alarmerende is dat bij de 2- tot 17-jarige meisjes en jongens 18 % aan overgewicht en 5 % aan zwaarlijvigheid lijdt. In de leeftijdsgroep van 5 tot 9 jaar zou zelfs 22 % van de kinderen te zwaar zijn. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ligt dat percentage nog iets hoger dan in het Vlaams en Waals Gewest: daar is meer dan 1 op 4 kinderen te zwaar.

Reclame voor voeding heeft vinger in de pap

Dat het aantal zwaarlijvige mensen blijft toenemen, heeft verschillende redenen: een te zware moeder tijdens de zwangerschap, slechte eetgewoonten, een zittend leven enz. Wat voeding betreft, heeft de reclame zeker een vinger in de pap. Het is bewezen dat reclame voor voeding zowel in tijdschriften voor jongeren als op radio en tv een niet te onderschatten invloed heeft op kinderen, alsook op hun ouders. Dat is natuurlijk de bedoeling van de reclame. En het werkt …

Marketing wordt vaak genoeg met de vinger gewezen door voedingsdeskundigen en gezondheidsinstanties. Volgens een Australisch onderzoek spreken de resultaten voor zich: als voedingsclaims of sportberoemdheden worden gebruikt om een voedingsmiddel aan te prijzen, krijgt dat meer waarde in de ogen van de consument. De kans dat die voor een product kiest, is 1,8 keer groter als het een voedingsclaim draagt en 2,37 keer groter als het gepromoot wordt door een sportheld. Dat laatste beïnvloedt namelijk de perceptie van de ouders over het profiel van degenen die het product kopen (sportievelingen met een blakende gezondheid), wat hen aanzet tot de aankoop ervan. Als ouders al geneigd zijn om te kiezen wat de marketingstrategie het aantrekkelijkst voorschotelt, spreekt de verleiding voor kinderen voor zich.

Drie recepten tegen overgewicht

Volgens IDEFICS (een onderzoeksgroep die zich buigt over de oorzaken van zwaarlijvigheid bij kinderen), moet we op drie vlakken strijden tegen zwaarlijvigheid bij kinderen in Europa:
  • Slaap: kinderen die weinig slapen, lopen een grotere kans op overgewicht. Voor kinderen in de kleuterklas wordt minstens 9 uur slaap per nacht aangeraden. Schoolgaande kinderen die minder dan 11 uur per nacht slapen, zouden dan weer 40 % meer kans op overgewicht hebben. Slapen ze minder dan 9 uur per nacht, dan stijgt dat risico zelfs tot 300 %. 
  • Opvoeding: volwassenen met een laag opleidingsniveau en hun kinderen hebben eveneens meer kans op overgewicht. Ook het gezinsinkomen zou een rol spelen. 
  • Beweging: het is belangrijk dat kinderen opgroeien in een omgeving die sporten aanmoedigt en een evenwichtige levensstijl nastreeft.

Afdrukken Versturen via e-mail