Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Echte spoedgevallen worden snel geholpen

05 juni 2019

05 juni 2019
Wie een Belgische spoedafdeling bezoekt, keert doorgaans tevreden terug naar huis. Maar in bepaalde ziekenhuizen word je volgens onze respondenten toch nog sneller en beter geholpen dan in andere. Wij onthullen waar.

Hoewel wachttijden sterk kunnen oplopen in een spoeddienst, is de patiënt doorgaans tevreden over de ervaring na afloop. Dat blijkt uit onze enquête waarin 5 200 Belgen hun ongezouten mening deelden over hun spoedbezoek. Een gemiddeld bezoek duurt zo’n drie uur, al zul je langer moeten wachten als je medische situatie niet echt dringend is.

Echt dringend? Binnen de vijf minuten geholpen

Wanneer een patiënt aankomt op de spoed wordt hij of zij gezien door een triageverpleegkundige om na te gaan hoe dringend deze persoon medische hulp vereist. Indien het een acuut geval is, wordt hij of zij doorgaans binnen vijf minuten geholpen. Bij niet-dringende gevallen duurde dat gemiddeld een uur.

Hoewel iedereen die de spoeddienst bezoekt zijn of haar situatie dringend vindt, blijkt uit onze enquête dat zeven op de tien respondenten akkoord gaan met het urgentieniveau dat hen wordt toegewezen. Hoe dringender de status die mensen kregen, hoe correcter ze deze vonden.

Daarentegen blijkt echter ook dat een aanzienlijk deel van de patiënten, namelijk vier op de tien, niet op de hoogte is van het eigen urgentieniveau. Nochtans wordt iedereen in principe moet worden geïnformeerd over zijn status en de verwachte wachttijden.

Kleine verschillen tussen spoeddiensten

De tevredenheid met de spoeddiensten ligt over het algemeen hoog, al zijn er verschillen tussen de verschillende ziekenhuizen in Vlaanderen en Brussel. De grootste tevredenheid was er over UZ Leuven, AZ Damiaan in Oostende, UZ Jette, AZ Groeninge in Kortrijk, UZ Gent en AZ Delta (Roeselare-Menen-Torhout).

Vijf ziekenhuizen scoren ook zwakker dan de anderen: Erasmus Ziekenhuis in Anderlecht, Heilig Hart Tienen, OLV-ziekenhuis Asse-Aalst, Europa Ziekenhuizen in Etterbeek en Ukkel, en AZ Vilvoorde. Hoewel de verschillen er zijn, liggen de resultaten wel relatief dicht bij elkaar. Als een ziekenhuis onderaan de lijst staat, wil dit niet zeggen dat je er niet goed geholpen wordt.

Niet alles is een noodgeval

Om een spoedafdeling zo vlot en efficiënt mogelijk te doen draaien, kan ook de patiënt een rol spelen, door niet langs te gaan met niet-dringende klachten. Vraag jezelf af of die buikpijn of verstuikte enkel echt een noodgeval is, of dat het kan worden opgelost met een pijnstiller, een nacht slaap of een bezoek aan de huisarts (van wacht).

Als het echt dringend is, zal hij of zij je doorverwijzen naar de spoedafdeling. Zo verlicht je niet alleen de druk op spoedartsen en -verpleegkundigen, maar bespaar je jezelf ook nodeloze uren in de wachtzaal. Hoe minder dringend je klacht, hoe meer tijd je er immers zult doorbrengen.

Wanneer naar spoed?

Bij griep, koorts, kleine brandwonden, slapeloosheid, wondverzorging, vage pijn, chronische klachten of blessures die al enkele dagen oud zijn, kan het ziekenhuispersoneel niet méér voor jou doen dan de huisarts.

Met breuken, ademhalingsproblemen, grote brandwonden, hoge koorts (vanaf 40°C), bewustzijnsverlies, een (eerste) epilepsieaanval, diepe snijwonden, plotse hevige hoofd- of buikpijn die niet overgaat met pijnstillers moet je daarentegen wél aankloppen. Ook druk op de borstkas in combinatie met pijn in de linkerarm of hals, is een reden voor een spoedbezoek.