Persbericht

Winkelkar blijft duur ondanks terugkeer van promoties

07 mei 2020

Hoewel promoties sinds 1 mei weer volop toegelaten zijn in onze supermarkten, blijft het effect op de winkelkar van de consument voorlopig klein. Dat blijkt uit onderzoek van Test Aankoop dat de prijzen al een paar weken opvolgt.  De consumentenorganisatie stelt evenwel vast dat er prijsdalingen zijn voor merkproducten bij Collect&Go en Colruyt, bij Albert Heijn en Carrefour Hyper maar benadrukt dat grote gevolgen op de prijszetting voorlopig uitblijven.

Prijsmonitoring

Sinds het uitbreken van de coronacrisis, volgt Test Aankoop dagelijks de prijzen in onze supermarkten op. In totaal monitort de consumentenorganisatie de prijzen van 267 producten bestaande uit kruidenierswaren, verzorgingsproducten, dranken, zuivel enz. van zowel (inter)nationale als huismerken en witte producten. Enkel verse producten zoals vlees, groenten en fruit ontbreken in de analyse vermits deze producten op dagelijkse basis verschillen in prijs. De verbruikersorganisatie stelde op deze manier vast dat er een eerste prijsstijging te noteren was bij bepaalde supermarktketens bij het begin van de maand maart en opnieuw nadien, toen promoties van overheidswege werden verboden om hamstergedrag tegen te gaan.  Test Aankoop benadrukt dat het effect van het wegvallen van promoties en kortingen duidelijk verschilde van supermarkt tot supermarkt en dat de grootste effecten te zien waren bij Colruyt, Collect&Go en Carrefour Hypermarkt.  Bij de andere spelers bleven de prijzen min of meer op het niveau van voorheen, of was de prijsstijging minder uitgesproken.

Opnieuw promoties

Nadat sinds 1 april, opnieuw promoties toegelaten waren die voor het uitbreken van de crisis al gepland waren (bv : promoties naar aanleiding van Pasen), zijn sinds 1 mei alle kortingen opnieuw toegelaten.  “Als we de prijzen op 3 april vergeleken ten opzichte van de periode vóór de coronacrisis (1 maart), stegen de prijzen het meest bij Carrefour Hyper (+ 5 %), Collect&Go (+ 5 %) en Colruyt (+ 6,6 %). We waren dus erg benieuwd om de effecten te zien van het opnieuw invoeren van kortingen en promoties”, zegt Simon November”, woordvoerder van Test Aankoop. “Het effect blijft voorlopig beperkt : bij Albert Heijn zagen we op 17 april al een prijsdaling van bijna 2% bij het uitbrengen van hun bonusfolder. Bij Collect&GO en Colruyt zien we ook de eerste tekenen van een prijsdaling van slechts 1%. Delhaize gaf dan weer 5% korting op de hele winkelkar en Carrefour biedt tot zondag kortingen aan via een puntensysteem op de klantenkaart”, voegt hij eraan toe.

Merkproducten grootste stijging én grootste daling

Hoewel er prijsstijgingen waren voor alle types van producten, stelde Test Aankoop sinds het uitbreken van de coronacrisis in ons land de grootste stijgingen vast in de categorie van de (inter)nationale merkproducten. Na een eerste forse verhoging voor het promotieverbod bij Colruyt en Collect&Go (8%), Delhaize (2,2%) en Carrefour (2,2%), was een tweede belangrijke stijging na het promotieverbod merkbaar voor dit type van producten gaande van ongeveer 5% voor Colruyt en Collect&Go tot 3% voor Carrefour Hypermarkten en Delhaize en 1% bij Albert Heijn. Het opnieuw toelaten van promoties op 1 mei, heeft voor de merkproducten de grootste impact gehad, klinkt het bij Test Aankoop. De consumentenorganisatie constateert in deze categorie van producten een daling van ongeveer 5% bij Colruyt en Collect&Go (hierdoor zit de discounter nog steeds 5 à 7% boven het niveau van 1 maart) en 2% bij Carrefour. Albert Heijn zit met een reductie van 2% nu onder het prijsniveau van begin maart. De prijsevolutie voor alle types van producten is te consulteren via deze link.

Test Aankoop aan de zijde van de consument

Consumenten kunnen tijdens de coronacrisis met vragen over hun rechten (reisannulering, uitstellen van je hypotheek, enzovoort) terecht op 0800 29 510 van maandag tot donderdag van 9 tot 18u en vrijdag van 9 tot 16u45. Een volledig dossier met veelgestelde vragen werd al voorzien op www.testaankoop.be/corona.

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.