Inflatie stijgt weer, ook in de supermarkt: Testaankoop ziet werk voor toekomstige federale regering
Lichte stijging
Testaankoop volgt al meer dan 3 jaar de prijzen van meer dan 3.000 producten Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Aldi en Lidl, om op die manier de voedselinflatie te berekenen. De voorbije maand is die licht gestegen van 2,5% in augustus naar 2,76% in september. Daarmee stijgt de inflatie al voor de derde maand op rij, in juni bedroeg ze 2,31%.
De productcategorieën die het meest stegen waren frisdranken (+7%), fruit (+6%), groenten (+5%) en kruidenierswaren (+4%). Specifiek gaat het om pure chocolade (+28%), olijfolie (+27%) en sinaasappelsap (+21%) die op 1 jaar tijd het sterkst in prijs stegen.


Verder lijkt boter te beginnen aan een kleine stijging. Op de internationale handelsmarkten is de prijs al gestegen, in de supermarkten begint zich dat langzaam te uiten. Boter is nu 2% duurder dan vorig jaar, maar kende 2 maanden geleden wel nog een negatieve inflatie.
Aan de andere kant van het spectrum zijn er uiteraard ook producten die het voorbije jaar gedaald zijn in prijs. De grootste dalers zijn vochtige doekjes (-13%) en verse zalm (-11%).
Winkelmand veel duurder dan in 2022
De lichte stijgingen komen bovenop de stijgingen in 2022 en 2023. Een winkelkar nu kost 27% meer dan in januari 2022, toen de inflatie voor het eerst boven de 2% uitkwam. Ketchup is 83% duurder dan in januari 2022, olijfolie 66% duurder, aardappelen 53% duurder en sinaasappelsap 47% duurder.
“Uit onze enquêtes blijkt dat het voor een deel van de bevolking steeds moeilijker is geworden om de basisvoeding te blijven betalen. Nu de volgende federale regering nog volop aan het onderhandelen is, vragen we hen om aandacht te hebben voor de stijgingen in de supermarkt. Tegelijkertijd roepen we consumenten op om te kiezen voor huismerken en altijd te kijken naar de eenheidsprijs om goed te kunnen vergelijken,” adviseert Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.
Toegang pers