Het wordt een dure Pasen: pure chocolade bijna 50% duurder dan twee jaar geleden, berekent Testaankoop

Stijgende voedingsinflatie
Al meer dan drie jaar volgt Testaankoop de de prijzen in zeven supermarktketens (Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Aldi en Lidl) en berekent ze op die manier de inflatie in de winkel. In maart 2025 lag die op 3,97%, in februari op 3,39% en in januari op 3,29%. In december zaten we zelfs nog met een inflatie onder de 3% (2,81%).
Vooral producten die chocolade bevatten zijn erg duur geworden: pure chocolade kost nu 38% meer dan vorig jaar, chocoladekoekjes 28% meer en melkchocolade 26% meer. Sinaasappelsap (+20%) en olijfolie (+13%) staan ook nog altijd hoog op de lijst.
Dure paaschocolade
Pure chocolade staat al enige tijd in de top 3 van producten met de grootste prijsstijgingen: het kost 38% meer dan een jaar geleden, 49% meer dan twee jaar geleden en 70% meer dan in januari 2022. Voor 100 gram pure chocolade van een huismerk betaal je nu dus opvallend veel meer dan vorige jaren.

De reden voor de prijsstijgingen bij – vooral pure – chocolade, ligt bij de prijs voor cacao. Vorig jaar steeg die sterk op de groothandelsmarkten. Begin 2025 kwam er beterschap in februari was er een ferme daling van de cacaoprijs. De vraag is kleiner en de weersomstandigheden in de producerende landen zijn beter. Dat zou moeten leiden tot een grotere oogst, en hopelijk ook tot een lagere prijs in de rekken van de supermarkt. Testaankoop zal dat opvolgen, en raad consumenten in de tussentijd op om goed de prijzen van verschillende merken in de supermarkt te vergelijken. Er zijn grote verschillen in wat je betaalt voor 100 gram chocolade.
Toch ook dalende prijzen
Wie liever positief blijft, kan bepaalde producten goedkoper vinden dan vorig jaar. Fish sticks (-8%), bladerdeeg (-7%), mango's (-5%) en babydoekjes (-5%) zijn goedkoper. Ook Coca-Cola kost nu minder: je betaalt iets meer dan 4% minder dan vorig jaar.
Toegang pers