Nieuws

Samen hebben we de prijs van tampons naar omlaag gehaald

18 juli 2018

18 juli 2018
Op twee jaar tijd zijn de prijzen van tampons en maandverband gemiddeld met 15 % gezakt. Reden? De btw op deze producten is eind 2017 gedaald van 21 % naar 6 %. Een politieke beslissing die werd genomen na onze petitie in samenwerking met Belgisch en Regelvrij.

Producten voor intieme hygiëne zoals tampons, maandverbanden en menstruatiecups zijn ontegensprekelijk basisproducten. Ze worden door miljoenen vrouwen gedurende ongeveer 40 jaar van hun leven, van de puberteit tot de menopauze, gebruikt. Het gebruik ervan is geen vrije keuze.

De politiek heeft ons gehoord

Hoewel de btw op basisproducten vastligt op 6 %, werden deze hygiëneproducten toch belast aan 21 % zoals eender welk ander niet-essentieel product. De btw werd daarom de “tampontaks” gedoopt.

Sinds eind 2017, mede dankzij de strijd die Test Aankoop en Belgisch en Regelvrij hebben gevoerd, is de btw op deze producten gedaald naar 6 %.  Een mooie overwinning!

Een effectieve prijsdaling

Het was natuurlijk afwachten of de consument zou mee profiteren van deze overwinning. Een btw-verlaging vertaalt zich immers niet altijd automatisch in een prijsdaling. Dus hebben wij de prijs van 10 producten voor intieme hygiëne nauwgezet opgevolgd in vier warenhuisketens: Delhaize, Carrefour, Colruyt en Cora.  

Het resultaat was positief. De btw-daling heeft ook effectief geleid tot een prijsdaling van gemiddeld 15 %.  De meest opvallende prijsdaling zien we bij Vania Maxi Comfort (20,47 % in juni 2018), terwijl ProComfort normal van o.b. slechts 3,81 % goedkoper werd.

Dit zou voor nog meer producten moeten gelden

Het is duidelijk dat deze onrechtvaardige “tampontaks” moest stoppen.  Maar daarmee is de kous nog niet af: ook andere basisproducten zijn betrokken, denk maar aan zeep, brilglazen, lenzen of elektriciteit. Alle producten die essentieel zijn en op regelmatige basis worden gebruikt, dienen belast te worden aan 6 % in plaats van 21 %.