Nieuws

Maaltijd aan huis: alles loopt op wieltjes

28 oktober 2019

28 oktober 2019
Heb je zin om je een maaltijd te laten bezorgen? Waarom niet via een platform als TakeAway.com of Deliveroo? Wij wilden weten wat jullie ervan denken en wat jullie gewoontes zijn.

Platformen die aan huis leveren

44 % van de Belgen liet de laatste drie maanden wel eens een maaltijd aan huis leveren. En jij? Misschien overweeg je wel vaker een levering van een lekkere maaltijd door jouw favoriete restaurant of via een bezorgplatform. Het is eenvoudig en kennelijk grijpen jullie er vooral op een weekavond naar, en vooral met zijn tweeën.

Af en toe, en niet duur

Er komen steeds meer mogelijkheden om een maaltijd te bestellen en die thuis, op het werk of waar dan ook te laten bezorgen. Naast het al langer bekende aanbod van sommige pizzaketens bestaan er bedrijven die een overeenkomst hebben met restaurants en die klassieke gerechten aan huis leveren. Namen zoals Deliveroo, Uber Eats of TakeAway.com (dat is gefusioneerd met Just Eat dat een algemene tevredenheid van 68 op 100 scoorde in onze enquête) zijn erg populair geworden. Hoewel nog een beetje extra concurrentie op deze markt bij ons zeker welkom zou zijn.

Het gebruik van deze platformen blijft al bij al vrij beperkt. Slechts 26 % van de bevolking zegt zo’n platform te gebruiken en zo’n 6 % zegt het zeer vaak te doen. Iets meer dan een derde van deze gebruikers bestelt met een zekere regelmaat: tussen drie en tien keer per drie maanden. De trouwste aanhangers van deze platformen zijn 18-34-jarigen. Hun ouders zijn minder trouw.

Al bij al blijft het dus bij een sporadisch gebruik. De schappelijke prijzen maken wel dat een zeer ruim publiek toegang heeft tot deze diensten. Gemiddeld wordt per bestelling (maaltijd + bediening) € 11,30 per persoon besteed. Maar een levering voor vier personen is goedkoper dan een voor één persoon. Voor één persoon betaal je gemiddeld € 15,70, terwijl je bij vier personen gemiddeld € 35,50 of € 8,80 per persoon betaalt.

Lichte verandering van gewoonten

Deze nieuwe diensten kunnen natuurlijk leiden tot nieuwe gewoontes bij wie er gebruik van maakt. Ons onderzoek toont dat ook aan, maar toch blijft de helft van de consumenten trouw aan hun eetgewoontes.

Ongeveer 14 % van de respondenten zegt veel minder te koken tijdens de week dan vóór het gebruik van deze platformen. 16 % geeft ook toe in het weekend minder tijd in de keuken door te brengen. De verandering in gewoontes is beter voelbaar op het gebied van restaurantbezoeken. Of het nu op weekdagen, in het weekend, ’s middags of ’s avonds is, de cijfers zijn vrij gelijkaardig: 18 % gaat veel minder uit eten en ongeveer 14 % helemaal niet meer. Bovendien gebeurt het overgrote deel van de bestellingen, bijna negen op de tien, van thuis uit. Leveringen op het werk nemen slechts langzaam toe: op dit moment vertegenwoordigen ze slechts 8 % van het totaal.

We hebben ons gebruikerspanel ook gevraagd hoe tevreden ze waren over de verschillende diensten op het vlak van de keuzemogelijkheden, het gemak om te bestellen, de prijs, hygiëne en natuurlijk ook de smaak.

User name

Deelnemen aan de discussie

Deel je mening of stel je vraag in de groep Winkelen van onze community Familie & vrije tijd .

1 reacties

User name
Bram Deroye
08/11/2019

Deliveroo is áltijd later dan beloofd, niet veel, maar toch. PizzaHut heb ik daar nog maar één keer op betrapt. Maar dan was 't meteen drie kwartier.

Niet in jullie enquête zit bv. HelloFresh (die altijd mooi op tijd leveren, soms zelfs te vroeg, wat ook wel eens vervelend kan zijn).