Nieuws

AB Inbev krijgt boete, en de consument?

15 mei 2019

15 mei 2019

AB Inbev maakte jarenlang misbruik van zijn machtspositie op de Belgische biermarkt om in ons land een hogere prijs te vragen voor Jupiler dan bij onze noorderburen. De Europese Commissie heeft de biergigant een boete van 200 miljoen euro opgelegd, maar wij vinden dat ook de benadeelde consument compensatie moet krijgen.

Van februari 2009 tot oktober 2016 verkocht AB InBev zijn vlaggenschip-bier Jupiler goedkoper in Nederland dan in België. Dat druist in tegen de Europese concurrentieregels, en de Europese Commissie veroordeelde de brouwerij dan ook tot een boete van 200 miljoen euro. Die boete is echter niet bedoeld om de consument te compenseren, die meer dan zeven jaar te veel heeft betaald voor zijn pintje. Wij willen samen met AB InBev bekijken welke mogelijkheden er bestaan om ook de benadeelde consument te vergoeden.

Lagere boete in ruil voor medewerking

AB Inbev heeft met het onderzoek van de Europese Commissie meegewerkt, met name door de feiten en de inbreuk op de EU-mededingingsregels uitdrukkelijk te erkennen en door een oplossing voor te stellen. Hierdoor kon het bedrijf in aanmerking komen voor een vermindering van 15 procent van de opgelegde boete.

Omdat deze boete niet is bedoeld om de Belgische consument te compenseren, vragen wij aan de biergigant hoe hij gedupeerde klanten wil compenseren voor het te veel betaalde bedrag. Wij zijn alvast bereid om AB InBev te ontmoeten en de verschillende pistes voor schadeloosstelling te bespreken. Vraag is of AB InBev even gewillig zal zijn om ook met ons samen te werken aan een oplossing. 

Gefoefel met etiket

De brouwerij verkocht Jupiler goedkoper bij onze noorderburen omdat er in Nederland meer concurrentie woedt. Op zich is dat geen overtreding. Het feit dat AB InBev er alles aan deed om te verhinderen dat het goedkopere, voor Nederland bestemde bier ook bij ons kon worden verkocht, is dat wél.

Zo plakte AB InBev op het Nederlandse bier een ander etiket, met enkel informatie in het Nederlands. Daardoor kon het bier niet meer in ons land worden verkocht, omdat de informatie op het etiket in België in beide landstalen moet. Een bewuste strategie.

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies