Dossier

Valstrikken in de supermarkt

24 mei 2013

24 mei 2013

Onaandachtige consumenten lopen het risico dat ze in de supermarkt ongemerkt te veel betalen. Pas op voor prijsstijgingen die op een verdoken manier worden doorgevoerd, zogenaamde koopjes die geen koopjes zijn, foute prijsetiketten en andere “valstrikken” …

Inleiding

In de supermarkt willen de meeste consumenten vooral snel winkelen. Om tijd te besparen vallen ze terug op automatische piloot. Zonder veel nadenken, kopen ze wat ze kennen. Of ze kiezen datgene wat er op het eerste zicht goed uitziet en waar ze zich goed bij voelen. Fabrikanten, retailers en marketeers wéten dat consumenten in de winkel niet altijd alles tot in de puntjes onderzoeken. Sommigen maken daar misbruik van, zo hebben we al meermaals vastgesteld. Waakzaamheid is dus geboden om te vermijden dat u lucht in pakjes koopt.

In onderstaande diavoorstelling zetten voor u enkele voorbeelden van valstrikken op een rijtje. Als u verder klikt in dit dossier, krijgt u meer uitleg over waar u op moet letten. Hebt u zelf concrete voorbeelden van misleidende praktijken in de supermarkt? Deel ze dan met ons en de andere consumenten via onze Facebookpagina.

Nu is het aan u!

Nu u weet waarop u moet letten, kunt u samen met ons en de andere consumenten meer van dergelijke praktijken en slinkse technieken ontmaskeren. Maak ze kenbaar door deze te delen op onze Facebookpagina.

Beschrijf kort uw vaststellingen, stuur een of twee foto's mee om ze te staven en wij voegen ze toe in het speciale fotoalbum op onze Facebookpagina. Als we samen de strijd aanbinden, kunnen we meer druk uitoefenen op fabrikanten en handelaars om het spel correcter te spelen en ons geen lucht in pakjes meer te verkopen. Het zal ons ook helpen om, waar nodig, de minister van Consumentenzaken te vragen om maatregelen te nemen.

Elke inzender blijft aansprakelijk voor de ingestuurde bijdragen (foto’s en tekst) en verklaart middels zijn inzending kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met het Charter voor goede praktijken bij gebruik van de Facebook-pagina van Test-Aankoop (pdf-bestand)


Afdrukken Versturen via e-mail