Persbericht

Uw toestel te rap kapot ? Meld het op terapkapot.be

23 november 2016
placeholder

23 november 2016

Uw wasmachine wordt onbruikbaar na drie jaar ? Uw mixer stopt met mixen net na het verlopen van de garantietermijn ? Het besturingssysteem van uw smartphone wilt niet meer updaten na 18 maanden ? Iedereen kent het fenomeen. Het heet ‘vervroegde veroudering’. Fabrikanten maken geen toestellen meer om de tand des tijds te doorstaan. Heeft u zo’n toestel gekocht dat te snel stuk was ? Meld het bij Test-Aankoop via terapkapot.be. Het doel ? Gerichte tests uitvoeren en de druk op fabrikanten om duurzamer te produceren verhogen. Test-Aankoop draagt op die manier bij aan de strijd tegen vervroegde veroudering en aan meer duurzame consumptie, zegt Ivo Mechels, CEO van Test-Aankoop. Terapkapot.be wordt bovendien gesteund door de minister van Consumentenzaken en de regionale ministers van Leefmilieu.

Vervroegde veroudering zegt u ?


We kennen het allemaal : een printer die aangeeft dat de inktcartridge leeg is terwijl er nog inkt in de capsule zit of een te dure herstelling voor een wasmachine zodat je dan toch maar een nieuwe kocht ? Op het contactcenter van consumentenorganisatie Test-Aankoop komen dergelijke klachten frequent voor. Toestellen halen het einde van de garantietermijn niet of geven nadien de geest, sneller dan je zou verwachten. Producten uit oma’s tijd die gemaakt werden om de tand des tijds te doorstaan behoren tot het verleden. De markt van high-tech-  en huishoudtoestellen is verzadigd waardoor fabrikanten winsten trachten te boeken door de consument zo snel mogelijk zijn toestel te doen vervangen en overconsumptie te stimuleren. Dit fenomeen is beter bekend als vervroegde veroudering en doet zich voor op verschillende manieren : er wordt minderwaardig materiaal gebruikt, men maakt de herstelling van een toestel onmogelijk of de software wordt geprogrammeerd om iets onbruikbaar te maken of er wordt ervoor gezorgd dat de accessoires van een toestel niet compatibel met de nieuwe versie van dat toestel, ... . De mogelijkheden zijn zeer divers maar wat ze gemeen hebben is dat ze frustrerend zijn voor de consument en hem sneller naar de winkel drijven om een nieuwe aankoop te doen. Slecht voor de portemonnee en slecht voor het milieu.


Een meldpunt ‘te rap kapot’

 
Test-Aankoop startte een aantal jaren geleden met de duurzaamheid van producten onder de loep te nemen. Het meest ophefmakend was een onderzoek naar de levensduur van wasmachines. Wat bleek ? Slechts één van de 24 getestte toestellen haalde zonder kleerscheuren een levensduur van tien jaar. Vorig jaar nog ging de consumentenorganisatie na hoe lang besturingssystemen van smartphones automatisch updates installeerden. De resultaten waren teleurstellend : in het geval van Android werden geen updates meer geïnstalleerd na 18 maanden en bij iOS ging de iPhone erg traag werken na verloop van tijd.

Om die reden besloot Test-Aankoop een meldpunt te creëren (www.terapkapot.be) waar consumenten melding kunnen maken van hun toestellen die volgens hen ‘te rap kapot’ zijn gegaan. De consumentenorganisatie wil op die manier een beeld krijgen van de problemen die op de markt aanwezig zijn en die mensen erg frustreren.

Het meldpunt ‘te rap kapot’ zal werken met 18 productselectoren in de categorieën high-tech en huishoudelektro. Hier vindt de consument alle merken en types die beschikbaar zijn op de markt. Vindt de gebruiker zijn toestel niet in de lijst, kan hij een ook een melding doe via een algemene knop. Test-Aankoop zal de meldingen onderzoeken en op basis van de verzamelde meldingen, gerichte testen doen. Waar er genoeg bewijzen zijn voor het bewust doen verouderen van producten voor een grote groep gedupeerden, sluit Test-Aankoop geen juridische acties uit om compensatie te eisen.

 

Naar meer duurzame producten en consumptie

 
“Test-Aankoop kan op deze manier bijdragen aan de strijd tegen vervroegde veroudering door consumenten te stimuleren richting duurzame producten en door fabrikante  bewust te maken om duurzamer te produceren. Het uiteindelijke doel van dit platform is door een breed maatschappelijk draagvlak te komen tot toestellen die langer meegaan.”, zegt Ivo Mechels, CEO van Test-Aankoop.  

Dit initiatief wordt gesteund door de minister van Consumentenzaken, Kris Peeters, ministers van leefmilieu, Joke Schauvliege, Carlo di Antonio en Céline Frémault en de organisaties : Bond Beter Leefmilieu, Gezinsbond, KVLV, Provincie Limburg, Netwerk Bewust Verbruiken en iFixit Europe

Accès presse

Pour avoir accès à tous les contenus en tant que journaliste, nous vous demandons de nous envoyer un e-mail.