Testaankoop en Unia dagen NMBS voor de rechter wegens discriminerend tariefbeleid
Geen smartphone, geen korting
De Standard Multi, een 10-rittenkaart, kost €3 meer aan het loket of de automaat. Voor de Youth Multi, het equivalent van de Standard Multi voor jongeren onder de 26 jaar, is het prijsverschil tussen de digitale en fysieke versie €2. NMBS biedt ook een Flex-abonnement waarmee je 2 of 3 keer per week hetzelfde traject kunt nemen. Dit ticket is alleen beschikbaar op de app. Reizigers die geen smartphone hebben, hebben dus geen toegang tot dit voordelige ticket.
Een discriminerend tariefaanbod
Testaankoop en Unia zijn van mening dat het een vorm van verboden discriminatie is wanneer bepaalde tickets of producten goedkoper zijn in digitale versie. Sommige passagiers hebben namelijk niet de financiële middelen om een smartphone te kopen en/of weten niet hoe ze deze moeten gebruiken omwille van hun leeftijd, gezondheidstoestand of handicap.
Juridische stappen
Half juli hebben de twee organisaties de NMBS officieel in gebreke gesteld, met de vraag om haar tariefbeleid aan te passen. De NMBS liet onlangs weten daar niet op in te gaan. “Aangezien NMBS weigert in te gaan op onze vraag, en dus haar discriminerend tariefbeleid zal blijven toepassen, hebben we onze advocaten de opdracht gegeven om de zaak voor de Brusselse rechtbank van eerste aanleg te brengen”, legt Els Keytsman, directeur van Unia, uit. “We zullen niet aanvaarden dat mensen die niet voldoende digitale skills hebben of niet meewillen op de digitale trein gestraft worden. Zeker niet als het gaat om essentiële diensten zoals transport door een overheidsbedrijf”, vult Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, aan.
De organisaties zullen binnenkort de exacte timing voor de procedure bekendmaken.
Toegang pers