Persbericht

Test Aankoop tikt Alibaba op de vingers over zijn misleidende clausules

17 mei 2019

Test Aankoop heeft de algemene voorwaarden van website AliExpres, eigendom van Alibaba onder de loep genomen.  Dit bracht meerdere misleidende clausules aan het licht waarop Test Aankoop besliste de Chinese reus te interpelleren en in België zowel de FOD Economie als minister Peeters in te lichten.

330 miljoen consumenten

AliExpress, eigendom van Alibaba, is een platform dat, voornamelijk Chinese, verkopers in contact brengt met buitenlandse consumenten. Naast de wereldwijd beschikbare Engelse versie is AliExpress nu ook (gedeeltelijk) voorhanden in het Nederlands, Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Portugees en Pools waardoor 330 miljoen mensen in de EU worden bereikt.

Misleidende clausules

Het is de Luxemburgse consumentenorganisatie ULC die de kat de bel aanbond en Test Aankoop en zijn zusterorganisaties op de hoogte bracht van verschillende problematische bepalingen in de algemene voorwaarden van de Chinese reus.

Vooreerst blijken de algemene voorwaarden moeilijk toegankelijk en erg verspreid over de website.  Slechts een deel ervan is beschikbaar in het Nederlands, de rest in het Engels.  Dit is in strijd met de wettelijke verplichting om algemene voorwaarden te hebben die duidelijk en begrijpelijk zijn voor de consument.  Vervolgens blijkt, volgens de website van Alibaba, dat indien er geen minnelijke schikking kan worden getroffen tussen de verkoper en de consument, het geschil moet worden voorgelegd aan een arbitragecommissie in ... Hong Kong! Afgezien van het feit dat dit volstrekt onrealistisch is, is het ook een flagrante schending van de Europese regelgeving ter bescherming van de consumentenrechten. Bijkomend probleem: de website van AliExpress vermeldt dat Als het product dat u heeft gekocht niet overeenkomt zoals beschreven of u het niet hebt ontvangen, garanderen wij u de terugbetaling van uw betaling". De Europese regelgeving voorziet echter in een absoluut recht op terugzending, zonder rechtvaardiging, binnen 14 dagen.

De website verwijst niet duidelijk naar de wettelijke garantie van twee jaar waarop alle Europese consumenten recht hebben.

Test Aankoop interpelleert Alibaba en de autoriteiten

Op basis van deze bevindingen hebben Test Aankoop en zijn zusterorganisaties in Italië, Spanje en Portugal een brief gericht aan de Chinese webgigant met het verzoek om zich te schikken naar de Europese regelgeving. De consumentenorganisatie zegt bereid te zijn hiervoor met Alibaba samen te werken. 

Test Aankoop  heeft eveneens gevraagd aan de FOD Economie tussen te komen en heeft minister Peeters verwittigd.

Ivo Mechels, CEO van Test Aankoop: "Een belangrijke speler worden op de Europese onlinemarkt brengt grote verantwoordelijkheden met zich mee, in het bijzonder wat betreft het respecteren van de rechten van de consument. Consumenten moeten online kunnen winkelen met de garantie dat ze kunnen rekenen op de juiste bescherming in geval van een probleem.”

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.