Persbericht

Test Aankoop legt de bal bij AB Inbev: hoe denkt de biergigant de consument te compenseren?

13 mei 2019
placeholder

13 mei 2019

Test Aankoop heeft kennis genomen van het besluit van de Europese Commissie om AB Inbev een boete van 200 miljoen euro op te leggen. De Commissie beweert dat AB Inbev van februari 2009 tot oktober 2016 misbruik heeft gemaakt van haar machtspositie op de Belgische biermarkt door de invoer van haar vlaggenschip-bier, Jupiler, uit Nederland tegen lagere prijzen dan op de Belgische markt te verhinderen.

AB Inbev heeft met het onderzoek van de Europese Commissie meegewerkt, met name door de feiten en de inbreuk op de EU-mededingingsregels uitdrukkelijk te erkennen en door een oplossing voor te stellen. Hierdoor kon het bedrijf in aanmerking komen voor een vermindering van 15 procent van de opgelegde boete.

Helaas is de boete die de Europese Commissie oplegt, niet bedoeld om de Belgische consumenten te compenseren die al meer dan zeven jaar te veel voor hun bier betalen.

Test Aankoop vraagt daarom aan de brouwerij hoe ze haar klanten wil compenseren voor het te veel betaalde bedrag. Zal AB Inbev, na samenwerking met de autoriteiten, ook bereid zijn om samen te werken met consumentenvertegenwoordigers? De consumentenorganisatie zegt bereid te zijn AB Inbev te ontmoeten om de verschillende mogelijke manieren te bespreken om de eerste slachtoffers van deze praktijk te vergoeden.

De consumentenorganisatie - die alle mogelijke pistes bestudeert, ook juridische - is bereid om AB Inbev te ontmoeten om de verschillende mogelijke opties voor schadeloosstelling van de eerste slachtoffers van deze praktijk te bespreken.

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.