Start van proces tegen NMBS voor tariefdiscriminatie: Unia en Testaankoop vragen eerlijke prijzen voor iedereen
Geen smartphone, geen korting
NMBS biedt twee soorten 10-rittenkaarten aan die reizigers telkens zowel in een papieren versie als in de app kunnen kopen. De Standard Multi kost 102 euro als je hem op papier koopt aan het loket of aan de automaat. Dat is drie euro duurder dan wie diezelfde Standard Multi koopt in de app. De Youth Multi, het equivalent voor wie jonger is dan 26, is ook duurder op papier. Je betaalt 62 euro aan de automaat of het loket, en slechts 60 euro in de app.
NMBS biedt daarnaast een Flex-abonnement aan, waarmee je 2 tot 3 keer per week hetzelfde traject kunt nemen. Dit abonnement is enkel beschikbaar in de app, en kan dus niet gebruikt worden door reizigers die geen smartphone hebben, of geen toegang tot mobiele data.
Discriminatoir prijsbeleid
Unia en Testaankoop zijn van mening dat deze prijszetting een vorm van discriminatie is. Tickets zijn duurder of onbeschikbaar voor reizigers die niet de financiële middelen hebben om een smartphone te kopen, of niet in staat zijn deze correct en veilig te gebruiken omwille van hun leeftijd, gezondheidstoestand, nationale of etnische afstamming, sociale toestand of handicap. Dat zijn nochtans categorieën van mensen die door de wet beschermd zijn tegen (indirecte) discriminatie.
Rechtszaak
Vandaag, op 10 februari, wordt de zaak ingeleid voor de rechter in Brussel.
“Met deze rechtszaak geven wij het signaal dat er, naast positieve aspecten van digitalisering, ook heel wat valkuilen zijn die bepaalde groepen in het bijzonder benadelen. We vinden dat een overheidsbedrijf als NMBS het goede voorbeeld moet geven”, zegt Els Keytsman, directeur van Unia.
“Het is jammer dat dit tot een rechtszaak moet komen. Het is echter onaanvaardbaar dat NMBS blijft vasthouden aan haar tariefbeleid. Wij zullen nooit aanvaarden dat consumenten die niet de digitale skills hebben om mee te draaien in onze maatschappij, meer moeten betalen voor dezelfde essentiële diensten”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.
Toegang pers