Geen papieren kassaticketje meer: Testaankoop dient klacht in tegen Zara en Berschka bij Economische Inspectie
Digitaal kassaticket
De winkels van Zara en Bershka geven sinds kort geen papieren kassaticketjes meer. Klanten die een kassabon willen, moeten nu een mobiel telefoonnummer opgeven, waarop ze een link krijgen naar een website waar ze hun kassabon kunnen controleren, of een e-mailadres waarop ze hun digitale kassabon kunnen doorgestuurd krijgen, of anders de app van de winkel downloaden.
Digitale kloof
Testaankoop vindt dat klanten altijd de keuze moeten hebben tussen een papieren of digitale kassaticket. In Wallonië is dat bijvoorbeeld expliciet in het Waalse decreet van 9 maart 2023 over afval, circulariteit van materialen en openbare netheid ingeschreven.
Verrassend genoeg staat er in het Wetboek van Economisch Recht geen zo’n verplichting om een papieren kassaticket te geven bij aankoop van een product. Consumenten die gebruik willen maken van de wettelijke garantie, moeten wel hun aankoop kunnen bewijzen. Eigenlijk moeten consumenten altijd rechtshandelingen, zoals aankopen, kunnen bewijzen, en volgens het Wetboek van Economisch Recht worden bedingen die bedoeld zijn om "de bewijsmiddelen waarop de consument een beroep kan doen op ongeoorloofde wijze te beperken of hem een bewijslast op te leggen die normaliter op een andere partij bij de overeenkomst rust" altijd als onrechtmatig beschouwd.
"Wij zijn van mening dat Zara en Bershka bewijsmiddelen waarop hun klanten beroep kunnen doen op ongeoorloofde wijze beperken door hen te dwingen een e-mailadres of mobiel telefoonnummer op te geven", reageert Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. "Bovendien maakt dit soort praktijken de digitale kloof alleen maar groter, terwijl we er juist alles aan zouden moeten doen om die te bestrijden. Het feit dat veel klanten tevreden zijn met een digitaal kassaticket betekent nog niet dat anderen er geen recht meer op zouden hebben", besluit ze. Testaankoop heeft de zaak daarom voorgelegd aan de Economische Inspectie met de vraag om deze praktijk te bestraffen. De organisatie had minister van economie Dermagne ook al opgeroepen om ervoor te zorgen dat de verplichting om een kassabon af te geven - op papier of digitaal, naar keuze van de consument - duidelijk in de wet wordt verankerd.
“Consumenten hun kassaticket ontzeggen is een ernstige schending van hun rechten. Onaanvaardbaar, want consumenten moeten de keuze behouden. Het kassaticket is immers de sleutel om van een aankoop af te zien of gebruik te kunnen maken van de wettelijke garantie, die in deze legislatuur is versterkt. Ik vraag de FOD Economie een grondige analyse om oplossingen te vinden voor de praktijken die Testaankoop aanklaagt, in naam van het respect voor de rechten van de consument,” reageert minister Pierre-Yves Dermagne.
Toegang pers