Fnac-klanten zien bestelling geweigerd door “vergissing” in prijs, Testaankoop vraagt Economische Inspectie om te onderzoeken
‘Manifeste’ vergissing
Fouten in prijsaanduidingen kunnen altijd gebeuren, daarom heeft de Belgische wetgeving een expliciete regel over wat te doen wanneer een winkel per ongeluk een verkeerde prijs afficheert. In principe mag de consument het product aankopen aan de geafficheerde prijs. Een handelaar mag enkel annuleren wanneer het gaat om een manifeste vergissing.
De vergissing moet zo evident zijn dat een consument onmiddellijk begrijpt dat er een fout is gebeurd. Dat is volgens Testaankoop niet het geval bij Fnac. De korting is niet ongezien, zeker in de periode voor Black Friday. Bovendien worden wel vaker speakers verkocht in die prijscategorie, waardoor een consument zich niet hoefde te realiseren dat deze prijs foutief was. Volgens Testaankoop hebben de consumenten dus recht op de speaker aan de aangekondigde prijs.

Economische Inspectie
Testaankoop contacteerde Fnac, maar de winkel vindt dat zij wel mag annuleren. Volgens haar wat het prijsverschil wél groot genoeg op dat een consument zich zou realiseren dat het om een vergissing ging.
“Vergissingen zijn menselijk, maar de wetgeving is in dit geval heel duidelijk in het voordeel van de consument”, reageert Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “We hebben daarom de zaak overgemaakt aan de Economische Inspectie om een duidelijk standpunt in te nemen, en we bekijken ook of we een aantal dossiers voor de rechter kunnen brengen.”
Toegang pers