Persbericht

"Duivelse” camping Devillage: 50 euro compensatie alvast niet voldoende

12 augustus 2014

12 augustus 2014

In juni al verschenen in de Belgische pers al berichten van gedupeerde reizigers. Verblijven op de zogezegde ‘luxecamping’ Devillage was geen pretje kon ook Test-Aankoop ter plaatse vaststellen. De consumentenorganisatie vraagt nu een verhoging van de compensatie en roept gedupeerden op om zich bij hem te melden en alle bewijsstukken van gemaakte kosten te verzamelen

Tijdens het wereldkampioenschap voetbal verbleven vele Belgische supporters op de Devillage Rio-camping. De reis werd georganiseerd door de firma NV SUN REIZEN in samenwerking met de Koninklijke Belgische Voetbalbond. Het zou gaan om een luxecamping waar de supporters konden verblijven.

De Devillage Rio-camping was echter verre van de beloofde luxecamping: geen warm water in de douches, vieze toiletten, te weinig douches, kapotte wasbakken, geen wifi om in contact te blijven met het thuisfront, geen elektriciteit, een ontbijt zonder koffie en enkel de keuze tussen brood met kaas of ham, een privé-strand dat helemaal niet zo afgeschermd blijkt te zijn,… . Niet alleen werd er hierover in de media veel bericht, medewerkers van Test-Aankoop hebben ter plaatste ook zelf deze vaststellingen kunnen doen.

Zoals reeds aangekondigd eind juni, verzamelde Test-Aankoop ondertussen dossiers van de supporters die verbleven op de camping “DeVillage” in Rio. Op dit ogenblik hebben zich al meer dan 100 gedupeerde reizigers bij de consumentenorganisatie gemeld.

Test-Aankoop is samen met de getroffen reizigers de mening toegedaan dat de voorgestelde compensatie van € 50/nacht per persoon principieel ontoereikend is. Ten eerste, werden vele reizigers genoodzaakt door de bovenstaande omstandigheden een ander verblijf te zoeken hetgeen tot extra kosten heeft geleid. Ten tweede is een korting van 50 EUR per dag gezien de omstandigheden waarin deze mensen dienden te logeren en de daarbijhorende ongemakken niet afdoende. Zeker niet gezien de door deze reizigers betaalde zeer hoge prijs.

Test-Aankoop vroeg de KBVB en de NV SUN REIZEN dan ook om het bedrag van 50 EUR op te trekken. Ondertussen vraagt de consumentenorganisatie aan de getroffen reizigers om ons de nodige informatie te bezorgen zodat de geleden schade berekend kan worden per individuele reiziger.

Gedupeerde reizigers die zich nog niet hebben gemeld kunnen dat nog doen uiterlijk tot en met 20 augustus 2014 op het nummer 02 542 34 34

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.