Persbericht

Betaalbare medicijnen en toegankelijke duurzaamheid: hier moet EU op inzetten volgens Belgische consument

06 mei 2024
elections

06 mei 2024
Over minder dan 5 weken trekt België naar de stembus, ook voor de Europese vertegenwoordigers. Consumentenorganisatie Testaankoop peilde in aanloop naar die verkiezingen naar de kennis van Belgen over de EU en naar waar Europa moet op inzetten de komende 5 jaar. Met de kennis is het in België alvast pover gesteld, zeker als gastland van de instellingen. Maar consumenten hebben wel duidelijke prioriteiten voor de EU: koopkracht, koopkracht en koopkracht. 

Betaalbaarheid voorop

Eind maart bevroeg Euroconsumers, de consumentenorganisatie waartoe Testaankoop behoort, meer dan 4.000 consumenten in België, Portugal, Spanje en Italië over de EU en de prioriteiten voor de volgende Europese vertegenwoordigers. De top 10 staat bol van maatregelen die de koopkracht moeten verhogen, met helemaal bovenaan de betaalbaarheid van medicijnen (83% van de Belgische consumenten vindt dat de EU hier moet op inzetten) en van gezonde en duurzame voeding (76% vindt dit een prioriteit). De strijd tegen phishing vervolledigt de top 3 volgens Belgische consumenten.

 

 

“De enorme inflatie die we de voorbije 2 jaar hebben gezien, is duidelijk blijven hangen bij consumenten”, stelt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, vast. “Belgische consumenten zien in Europa de perfecte voorvechter van een betaalbaar beleid. Zeker wanneer die betaalbaarheid in het gedrang komt door grote internationale bedrijven, zoals we er veel terugvinden in de farmasector, de voedingsector en bij de banken, kijken de consumenten naar Europa om op te treden.”

Magere kennis van de EU en haar impact

Nochtans zijn de Belgen niet meteen goed op de hoogte van wat de EU allemaal kan doen en heeft gedaan in het verleden. Testaankoop onderwierp de consumenten aan een korte test over de instellingen van de EU, waaruit bleek dat slechts 22% goed geïnformeerd is. In vergelijking met andere landen scoren Belgen daarmee slecht. In Spanje was bijvoorbeeld 29% van de consumenten goed geïnformeerd, al is dat natuurlijk nog altijd geen goede score.

Daarnaast vindt slechts 33% van de consumenten dat het Europees beleid een positieve impact heeft op het dagelijkse leven, en is 38% van de Belgen van mening dat het niveau van consumentenbescherming de voorbije 5 jaar niet is veranderd.

“Nochtans heeft Europa de voorbije legislatuur heel wat acties ondernomen om de consumentenbescherming op te krikken,” zegt Laura Clays. “Zo is er het verbod op targeted advertising voor minderjarigen, de verplichting voor fabrikanten om producten ook te herstellen na de 2 jaar wettelijke garantie, en de strijd tegen greenwashing. Het is jammer dat consumenten die maatregelen niet toeschrijven aan de EU. Want wanneer we doorvragen, blijkt dat de respondenten die maatregelen wél appreciëren en in Europa ook een sterke economische speler zien. We zien dus een paradox tussen het algemene wantrouwen van consumenten in de EU en hun positieve waardering van het Europees beleid.”

 

Verschil kan gemaakt worden op 9 juni

Voor Testaankoop is het duidelijk: Europa is nodig om consumenten goed te wapenen in deze geglobaliseerde en gedigitaliseerde wereld. “Gaan stemmen is enorm belangrijk”, roept Laura Clays op. “De EU is relevanter dan vaak lijkt. We hebben veel te danken aan Europa, denk ook aan de geschrapte kosten voor roaming, het recht om een pakje dat je online kocht terug te sturen en het recht op compensatie wanneer je vlucht vertraagd of geannuleerd is. Je stem laten horen betekent dat je Europa het mandaat geeft om verdere maatregelen te nemen die consumenten sterker zullen maken. Afspraak op 9 juni in het stemhokje!”

 

 

Meer resultaten van deze enquête zijn te vinden op de 'website van Euroconsumers'  (in het Engels)

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.