Persbericht

63% van de Belgen plant iets te kopen deze Black Friday, maar Testaankoop waarschuwt – opnieuw – voor valse promo’s

22 november 2024
black-friday

22 november 2024
De Amerikaanse traditie van Black Friday is al enkele jaren overgewaaid naar Europa en groeit ook hier in populariteit. Cijfers van Testaankoop tonen aan dat veel mensen de periode (want nee, Black Friday is niet enkel die ene vrijdag) inderdaad gebruiken om iets te kopen. In 2023 kocht 52% van de Belgen een Black Friday-aanbieding, voor 2024 plant 63% dat te doen. Gemiddeld plannen we zelfs 329 euro uit te geven. Toch moet Testaankoop het enthousiasme temperen: niet alle aanbiedingen zijn de moeite en sommige zijn zelfs ronduit fake.

Populaire koopjesperiode

Consumentenorganisatie Testaankoop bevroeg in een enquête de Belgen naar hun koopgedrag tijdens Black Friday, en we blijken met z’n allen steeds gevoeliger te worden aan deze relatief recente koopjesperiode. In 2023 kocht 52% van de Belgen nog iets in een Black Friday-aanbieding, en dit jaar plant al 63% dat te doen. Vooral kleding en schoenen staan op de verlanglijst, gevolgd door hi-tech zoals smartphones en computers. Gemiddeld plant de Belg 329 euro uit te geven deze Black Friday-periode.

Slechte en fake deals

Nochtans is de Belg zich bewust van mogelijke misleiding door bedrijven die willen inspelen op die populariteit. 63% gelooft dat sommige winkels de prijzen in de weken voor Black Friday verhogen, om grotere kortingen te geven. En 41% denkt dat de prijzen uiteindelijk dezelfde zijn of zelfs hoger zijn dan op andere momenten. Dat blijkt ook vaak te kloppen. 

Black Friday is wel degelijk een goede periode om elektro te kopen aan lage prijzen, en via onze tool Rate My Deal kunnen we in het oog houden welke promoties écht goede zijn”, legt woordvoerder Laura Clays uit. “Want er zijn een hele hoop deals te vinden: we detecteren er nu bijna 20.000. Maar je moet soms wat zoeken, want slechts een dikke 5.000 zijn echt de moeite. Dat is maar 27%. Voor de overige 73% zijn er betere deals te vinden, of vind je op andere momenten in het jaar grotere kortingen.

De consumentenorganisatie blijft ook voorbeelden vinden van bedrijven die de kortingen op een verkeerde manier berekenen. De wettelijke regels zijn nochtans al meer dan twee jaar geldig, maar sommige winkels berekenen de korting nog steeds niet op de correcte referentieprijs. Dat moet de laagste prijs zijn die ze in de 30 dagen voor de korting afficheerden. 

Voorbeeld 1: De prijs van deze iRobot werd in de week voor Black Friday verhoogd, om de korting te kunnen berekenen op een hogere prijs.

 

 

 

Voorbeeld 2: Deze deurbel is in prijs verhoogd, en wordt toch nog geafficheerd met een korting.

 

 

 

Veilig door de Black Friday-periode met Rate My Deal

De Rate My Deal-tool staat open voor alle consumenten, om hen te helpen tussen alle promoties de goedkoopste te vinden. De website bestaat al langer, en bestaat nu ook als app. Zo kunnen consumenten nog makkelijker in een winkel kijken of dat ene product niet ergens anders goedkoper te vinden is. 

 

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.