Nieuws

Wij eisen dat TikTok consumentenrechten respecteert

16 februari 2021

Samen met BEUC en 16 andere consumentenorganisaties dienen wij een klacht in tegen TikTok bij de Europese Commissie en het netwerk van consumentenbeschermingsautoriteiten. Daarnaast hebben we de Economische Inspectie gevraagd om de praktijken van de Chinese internetreus te onderzoeken. We willen dat het populaire platform een veilige omgeving wordt die de rechten van consumenten, de jongste in het bijzonder, respecteert.

In amper een paar jaar tijd is TikTok uitgegroeid tot een van de populairste social media-apps met miljoenen Europese gebruikers, in het bijzonder kinderen en tieners. Een analyse van het BEUC, een Europese consumentenorganisatie waarvan Test Aankoop lid is, heeft jammer genoeg aangetoond dat dit platform een hele reeks consumentenrechten schendt.

Schending van consumentenrechten

De gebruikersvoorwaarden van het Chinese platform zijn onduidelijk, dubbelzinnig en onevenwichtig aangezien ze de gebruiker altijd benadelen. Zo geven de auteursrechtelijke voorwaarden TikTok het onherroepelijke recht om gepubliceerde video's te gebruiken, te verspreiden en te reproduceren, zonder enige vergoeding voor de gebruiker die ze deelde.

Een van de populairste functies van de app is deze waarbij gebruikers virtuele munten kunnen kopen om TikTok-beroemdheden te belonen voor hun creaties. Het door TikTok gevoerde beleid inzake "virtuele items", dat deze functie ondersteunt, bevat echter onrechtmatige clausules en misleidende praktijken. Zo eist TikTok bijvoorbeeld het absolute recht op om de wisselkoers tussen munten en geschenken te wijzigen, wat de financiële transactie in het voordeel van TikTok kan doen uitdraaien.

Verborgen reclame

Ten tweede beschermt TikTok kinderen en tieners niet voldoende tegen verborgen reclame. De commerciële voorstellen van TikTok aan bedrijven die er willen adverteren, dragen bij tot dit probleem. Zo worden gebruikers door populaire influencers aangemoedigd om deel te nemen aan hashtag-wedstrijden om specifieke content te creëren. De commerciële intenties worden niet duidelijk vermeld, en zijn niet duidelijk voor de betrokken doelgroep.

Misleidend over verwerking persoonsgegevens

Ten slotte is TikTok misleidend over de verwerking van de persoonsgegevens. Het platform informeert zijn gebruikers niet op een voor kinderen en tieners begrijpelijke manier, over de persoonsgegevens die het verzamelt en het doel hiervan. Deze praktijken zijn in strijd met de algemene voorschriften inzake gegevensbescherming.

In het kader van reeds lopende onderzoeken naar het bedrijf hebben we de gegevensbeschermingsautoriteiten dan ook op de hoogte gebracht van deze inbreuken.

Een beter TikTok is mogelijk

Op basis van deze bevindingen dienen wij samen met BEUC en 16 andere consumentenorganisaties een klacht in bij de Europese Commissie en het netwerk van consumentenbeschermingsautoriteiten. Daarnaast hebben we ook de Economische Inspectie op de hoogte gebracht. Deze klachten moeten leiden tot een diepgaand onderzoek naar het beleid en de praktijken van Tik Tok en ervoor zorgen dat TikTok de rechten van de EU-consumenten respecteert.

"We willen dat kinderen en tieners TikTok in alle veiligheid kunnen gebruiken, zonder geconfronteerd te worden met verborgen reclame en zonder misbruikt te worden om reclame te maken voor een merk, terwijl ze gewoon plezier aan het maken zijn", aldus onze woordvoerder Simon November. "Een betere TikTok-app, met respect voor de rechten van zijn gebruikers, is mogelijk, en dat is wat we willen".

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

3 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/02/2021

Ik zelf ben geen grote fan van TikTok maar mijn 2 dochters van 10 en 6 wel. Zonder het goed en wel te beseffen heb ik mijn dochter vorig jaar toegestaan om een oud TikTok account van haar oudere zus over te nemen tijdens de 'lockdown'. TikTok was de 'perfecte' babysit voor onze jongste. Zij had er duidelijk plezier in en ik kon verder werken (tot ook TikTok voor haar genoeg was geweest). Ja, we laten ons kind helemaal vrij met Tik Tok, en neen, ik voel me daar allesbehalve comfortabel bij. Tijdens de presidentsverkiezingen kwam de jongste me vertellen dat ze Trump cute vond, en dat Biden stout was. Haar perceptie was gevormd door beelden die ze had gezien op Tik Tok. Dat was voor mij een echte wake up call. Het zijn niet allemaal onschuldige dansjes of gekke bekken die de revue passeren... En toch voelt het als bijzonder moeilijk om haar dit platform te ontzeggen; zij heeft zo vaak ontzettend veel plezier... Ze staat in contact met vriendjes uit de chiro die ze nu niet langer kan zien. Een betere controle is ongetwijfeld de oplossing, maar hoe, ik heb nog niet de tijd genomen dat goed uit te vissen. En tegelijk is Tik Tok simpelweg niet toegestaan voor 6 noch 10-jarigen...

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/02/2021

wakker worden aub! 1- gratis bestaat niet, 2- naïviteit van volwassenen/ ouders/opvoeders is beschamend! Een "kind" weet toch dat dit enkel maar tot normvervaging kan leiden!? 3- Nonsens natuurlijk wanneer zelfs "pedagogen" van zogenaamd beperkt gebruik voorstander zijn. Beperkt gebruik bestaat bij deze niet!
Enige doel van aanbieders is winst maken, ten koste van om het even wat!
mvg michel

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/02/2021

idd tiktok is een ramp geworden,zoveel reclame ,zoveel haat zeker de jongere kinderen die er normaal nog niet opmogen geven zoveel haat. je ziet zelfs een filmpje met dode kat en daar wordt niets aangedaan,schend de comunety regels niet pffff

Community