Dringende herstellingen: hoe herken je dubieuze praktijken en wat moet je doen?
We blijven meldingen ontvangen over dubieuze praktijken van firma's die dringende herstellingen aanbieden en we vragen de FOD Economie om in te grijpen. Buitensporige prijzen, verplichte voorschotten, zo goed als onmogelijke terugbetalingen: ontdek hoe je misbruik kunt herkennen en volg onze raad op als je ermee geconfronteerd wordt.

Hoe herken je dubieuze praktijken bij dringende herstellingen?
Er zijn tal van oplichterspraktijken: er moet worden betaald voordat het werk kan worden uitgevoerd, de prijzen zijn exorbitant hoog, onderdelen worden te veel in rekening gebracht of ontbreken en je moet betalen voor extra verplaatsingen, er worden diensten uitgevoerd waar niet om is gevraagd of die onnodig zijn, en het is moeilijk om officiële documenten te krijgen. Deze dubieuze praktijken komen helaas vaak voor. Hier volgen enkele tips om ze te herkennen.
Oneerlijke praktijken en te hoge prijzen
Van de verschillende zaken die wij ontvingen, waren de meest voorkomende:
- Facturering van de BTW tegen 21% in plaats van 6%;
- Veronderstelde "vergeten" apparatuur op het moment van de tariefwijziging;
- Huur van apparatuur op kosten van de consument, omdat het bedrijf niet over de nodige apparatuur voor de reparatie zou beschikken;
- Het systematisch sturen van twee werknemers, waardoor de arbeidskosten verdubbelen;
- Prijzen die verdrievoudigen voor bepaalde onderdelen;
- Systematisch een waarborg vragen voor de vervanging van onderdelen zonder dat het werk is uitgevoerd;
- Werken die slechts enkele minuten in beslag nemen, worden te hoog aangerekend (zoals het ontstoppen van een riool, een toilet, een leiding of het openen van een deur);
- Terugbetalingen die bijna onmogelijk zijn;
- Het uitblijven van een antwoord op diverse schriftelijke verzoeken en/of aangetekende brieven.
Wees waakzaam
Deze bedrijven eisen vaak al bij aankomst van de consument een ondertekening van de opdracht waarin de tarieven en het principe van contante betaling zijn vastgelegd. Wanneer zij door onze juridische dienst worden ondervraagd, verschuilen de betrokken bedrijven zich achter het argument van een "aanvaard contract".
Alleen de tussenkomst van een rechter - waarbij het soms moeilijk is de genoemde praktijken te bewijzen - kan dit gedrag dan effectief bestraffen en de terugbetaling eisen van de te veel in rekening gebrachte bedragen, om nog maar te zwijgen van de niet-bestaande of zelfs slecht uitgevoerde diensten.
Naast de buitensporig hoge prijzen en de weigering om de consument naar behoren te informeren, laat de kwaliteit van de dienstverlening ook vaak te wensen over.
Wij krijgen veel klachten over verschillende expreshersteldiensten, maar de laatste twee maanden gaat het opvallend vaak over de diensten van Willy Ontstopping. Pas dus nog eens extra op als je herstellingen door hen laat uitvoeren.
Terug naar bovenWat moet je doen als je met deze praktijken te maken krijgt bij een dringende herstelling?
Vóór de herstelling
- Om betrouwbare vaklui te vinden, kun je het beste vertrouwen op mond-tot-mondreclame of ga je te rade bij je woningverzekeraar. Die werkt vaak samen met een netwerk van professionele partners.Vermijd zoeken op Google en wees voorzichtig met reclame die je meestal doorverwijst naar minder betrouwbare vaklui.
- Weiger de werkzaamheden wanneer de betaling vooraf wordt geëist. Als het werk wordt geweigerd omdat je niet hebt betaald, ga dan naar een andere hersteller.
- Vraag schriftelijke tarieven voor elke interventie. Eis steeds een gedetailleerde factuur ná de interventie maar vóór je effectief betaalt.
Tijdens de herstelling
- Houd toezicht op de herstelling en laat je geen bijkomende werken opdringen. Bewaar de stukken die de hersteller heeft vervangen, mogelijk komen deze later van pas in geval van een geschil.
- Controleer altijd de verkoopakte voordat je deze ondertekent: zorg ervoor dat hetgeen dat is afgesproken er correct op vermeld staat. Als de verandering van een onderdeel wordt overwogen, moet dit bij naam worden vermeld.
- Als je een contract tekent voor extra werkzaamheden, dan kun je gedurende twee weken gebruikmaken van het herroepingsrecht.
- Weiger te tekenen voor alle ongewenste items die worden genoemd. Betaal alleen voor wat is afgesproken. In het geval van een reparatie van een boiler bijvoorbeeld, moet het verwachte onderhoud worden vermeld. Weiger als hier niet om gevraagd is.
Na de herstelling
- Als je onder druk wordt gezet of op een agressieve manier wordt gedwongen te betalen (methoden die bij ons zijn gemeld), bel dan de politie. Dat benoemen is meestal genoeg om ze te laten stoppen.
- Als er een onderdeel moet worden vervangen, eis dan dat er eerst een offerte wordt opgesteld. Zo kun je ook de prijs van het onderdeel bij andere bronnen achterhalen en eventuele hoge prijzen opsporen.
Onze tips bij problemen met een dringende herstelling
We geven je enkele tips om dubieuze websites te vermijden en om je te helpen als er zich problemen voordoen bij een herstelling:
- Klik niet zomaar op de eerste link in de zoekresultaten: de eerste resultaten zijn vaak gesponsorde content. Raadpleeg verschillende websites en vergelijk bedrijven
- Bel de politie bij geweld en/of bedreigingen.
- Doe altijd aangifte bij de plaatselijke politie en geef ze een kopie van de bon. In de meeste gevallen bevat dit de contactgegevens van het betrokken bedrijf en is het gemakkelijker om de relevante dossiers te verzamelen.
- Meld dubieuze praktijken bij het meldpunt van de economische inspectie.
- Geef een klacht door via onze onlinemodule.
Dien een klacht in via Testaankoop
Terug naar boven