Alert

Expreshersteldiensten: stop de frauduleuze praktijken!

18 mei 2017
helpen betaling

18 mei 2017
Onze juridische dienst wordt overspoeld met getuigenissen over de bedenkelijke werkwijzes van bepaalde expreshersteldiensten. We stelden die praktijken aan de kaak en hebben de hulp van de FOD Economie ingeroepen. Alvast enkele tips voor wie er zelf mee te maken krijgt.

We onderzoeken momenteel tal van dossiers over expreshersteldiensten die hun klanten op allerlei manieren om de tuin hebben geleid (SOS 24/7, Joyce 84, SOS express, SOS expert ...). Het gaat hoofdzakelijk over te hoge facturen, het verzaken aan het recht op herroeping en agressieve tot zelfs frauduleuze praktijken. 

Mee tot aan de bankautomaat

Het gebeurt bijvoorbeeld geregeld dat de consument - vaak alleenstaande vrouwen of ouderen - door twee mannen wordt "uitgenodigd" om naar de dichtstbijzijnde bankautomaat te gaan om cash te kunnen betalen. Hoogst verwerpelijke intimidatie, maar wel erg efficiënt.

Verschuilen achter het "aanvaarde contract"

Zodra die bedrijven bij de consument komen, verplichten ze hem om een bon te ondertekenen waarin de tarieven en cashbetaling worden vastgelegd. Wanneer onze juridische dienst die bedrijven op het matje roept, verschuilen ze zich achter het argument van het "aanvaarde contract". 

Aangezien het soms moeilijk is om dergelijke praktijken te bewijzen, kan alleen een rechter zulke praktijken bestraffen en de terugbetaling eisen van de bedragen die te veel zijn gefactureerd, zonder rekening te houden met onbestaande of slecht uitgevoerde prestaties.

Onze tips

  • Om betrouwbare vaklui te vinden, vertrouwt u beter op mond-tot-mondreclame of gaat u te rade bij uw woningverzekeraar. Die werkt vaak samen met een netwerk van professionele partners. 
  • Probeer Google links te laten liggen en wees voorzichtig met reclame die u doorverwijst naar minder betrouwbare vaklui.
  • Vraag schriftelijke tarieven voor elke interventie. Eis steeds een gedetailleerde factuur ná de interventie maar vóór u effectief betaalt. 
  • Houd toezicht op de herstelling en laat u geen bijkomende werken opdringen. Bewaar de stukken die de hersteller heeft vervangen, ze kunnen later nog bruikbaar zijn tijdens een geschil. 
  • Vaklui die dringend moeten tussenkomen, hanteren vaak buitensporige tarieven. Laat dus enkel het strikt noodzakelijke uitvoeren.
  • Tekent u een contract voor bijkomende werken, dan kunt u gedurende twee weken gebruik maken van het herroepingsrecht.

Dossier gestart tegen SOS Express 

Na klachten die wij hebben overgemaakt aan de FOD Economie, is er nu een dossier opgestart bij het Brussels parket tegen de bvba Siboz Group (SOS Express). De slachtoffers kunnen zich aansluiten bij de procedure door zich te melden als "gedupeerden" bij het Brussels parket (een kort formulier invullen dat bij het dossier wordt samengevoegd) met de vermelding van het dossiernummer: BR 68.EC.5018/16.

Zo worden gedupeerden worden verder op de hoogte gehouden van het verloop van de procedure. In geval van bedreigingen of ongewenst aandringen raden wij u aan om een klacht in te dienen bij de politie.

Probleem? Zo reageert u het best

CONTACTEER ONZE ADVOCATEN OP 02 892 37 05


Afdrukken Versturen via e-mail