Alert

Expreshersteldiensten: stop de frauduleuze praktijken!

20 juli 2018
helpen betaling

20 juli 2018
We worden al enige tijd overspoeld met getuigenissen over de bedenkelijke werkwijzes van bepaalde expreshersteldiensten, en we hebben al meermaals de FOD Economie gevraagd om tussen te komen. Nadat eerder al een dossier bij het parket werd geopend voor SOS Express en Joyce 84, valt die twijfelachtige eer nu te beurt aan Speedy Chauffage.

We onderzoeken momenteel tal van dossiers over expreshersteldiensten die hun klanten op allerlei manieren om de tuin hebben geleid (SOS 24/7, Joyce 84, SOS express, SOS expert, Speedy Chauffage...). Het gaat hoofdzakelijk over te hoge facturen, het verzaken aan het recht op herroeping en agressieve tot zelfs frauduleuze praktijken. 

Mee tot aan de bankautomaat

Het gebeurt bijvoorbeeld geregeld dat de consument - vaak alleenstaande vrouwen of ouderen - door twee mannen wordt "uitgenodigd" om naar de dichtstbijzijnde bankautomaat te gaan om cash te kunnen betalen. Hoogst verwerpelijke intimidatie, maar wel erg efficiënt.

Verschuilen achter het "aanvaarde contract"

Zodra je die bedrijven laat komen, verplichten ze je om een bon te ondertekenen waarin de tarieven en cashbetaling worden vastgelegd. Wanneer onze juridische dienst die bedrijven op het matje roept, verschuilen ze zich achter het argument van het "aanvaarde contract". 

Aangezien het soms moeilijk is om dergelijke praktijken te bewijzen, kan alleen een rechter zulke praktijken bestraffen en de terugbetaling eisen van de bedragen die te veel zijn gefactureerd, zonder rekening te houden met onbestaande of slecht uitgevoerde prestaties.

Onze tips

  • Om betrouwbare vaklui te vinden, vertrouw je beter op mond-tot-mondreclame of ga je te rade bij je woningverzekeraar. Die werkt vaak samen met een netwerk van professionele partners. 
  • Probeer Google links te laten liggen en wees voorzichtig met reclame die je doorverwijst naar minder betrouwbare vaklui.
  • Vraag schriftelijke tarieven voor elke interventie. Eis steeds een gedetailleerde factuur ná de interventie maar vóór je effectief betaalt. 
  • Houd toezicht op de herstelling en laat je geen bijkomende werken opdringen. Bewaar de stukken die de hersteller heeft vervangen, ze kunnen later nog bruikbaar zijn tijdens een geschil. 
  • Vaklui die dringend moeten tussenkomen, hanteren vaak buitensporige tarieven. Laat dus enkel het strikt noodzakelijke uitvoeren.
  • Als je een contract tekent voor bijkomende werken, dan kun je gedurende twee weken gebruik maken van het herroepingsrecht.

Dossiers lopende tegen SOS Express, Joyce 84 en Speedy Chauffage

Na klachten die wij hebben overgemaakt aan de FOD Economie, zijn er dossiers opgestart bij het Brussels parket tegen de bvba Siboz Group (SOS Express), SC sprl CREER (Joyce 84) en Speedy Chauffage.

Als je ook slachtoffer bent, kun je aansluiten bij de procedure door je aan te melden als "gedupeerde" bij het Brussels parket (een kort formulier invullen dat bij het dossier wordt samengevoegd) met de vermelding van het juiste dossiernummer:

  • SOS Express: BR 68.EC.5018/16
  • Joyce 84 : BR 61 EC 5015/16
  • Speedy Chauffage : BR 61.EC.5084.18.

Op die manier word je als gedupeerde verder op de hoogte gehouden van het verloop van de procedure. In geval van bedreigingen of ongewenst aandringen raden wij je aan om een klacht in te dienen bij de politie.

Probleem? Zo reageer je het best

CONTACTEER ONZE ADVOCATEN OP 02 892 37 05