Nieuws

Stiptheidsproblemen bij de NMBS zijn niet per se onvermijdelijk!

19 november 2018
stiptheid nmbs

19 november 2018
Het afgelopen jaar ging het bergafwaarts met de stiptheid bij het spoor en dat is zorgwekkend. Wij vragen meer middelen om de problemen met het rollend materieel en de infrastructuur aan te pakken. Ook de toename van kabeldiefstallen, gevaarlijk gedrag bij overwegen en spoorlopen moet worden aangepakt.

In samenwerking met Navetteurs.be, TreinTramBus en Inter-Environnement Wallonie hebben we statistieken bijgehouden over de stiptheid op de grootste spoorwegassen in het noorden en in het zuiden van het land.

Ontegensprekelijke achteruitgang

De stiptheid bij de spoorwegen gaat erop achteruit of blijft op hetzelfde - te lage - niveau. En dat fenomeen heeft belangrijke gevolgen tijdens de spitsuren.
Enkele tekenende voorbeelden (evolutie februari-oktober 2018 in vergelijking met februari-oktober 2017):

  • Antwerpen-Brussel: 78 % (-3,9 %)
  • Turnhout-Brussel: 69,7 % (-1,5 %)
  • Kortrijk-Brussel: 74,2 % (-0,9 %)
  • Luik-Brussel: 65,9 % (-1,1 %)
  • Binche-Brussel: 70,4 % (-3,3 %)
  • Charleroi-Brussel: 74,9 % (-6,7 %)
  • Namen-Aarlen: 61,7 % (-5,1 %)

Het gebeurt te vaak dat treinen gedeeltelijk of volledig worden geschrapt bij de kleinste materiaalpanne of bij het minste incident op een traject. Om te besparen werden de voorbije jaren wissels en uitwijksporen opgebroken en werd er personeel afgedankt dat kleine pannes kan verhelpen. Dat heeft de flexibiliteit van het net aangetast.

De grensoverschrijdende treinen tussen Aarlen en Luxemburg ondervinden de jongste maanden enorme problemen. De reizigers betalen de tol voor de slechte voorbereiding en bureaucratische rompslomp van de homologatie van het NMBS-materieel na de spanningswisseling in Luxemburg. 

Dat leidt dagelijks tot geschrapte treinen, extra overstappen en gemiste aansluitingen. 

Het is niet onvermijdelijk

Ondanks een verhoogde transparantie over de stiptheid met de ontwikkeling van Mobipulse waarbij de focus op de spitsuren ligt, gaat de situatie op het terrein nog steeds achteruit.   

We roepen de verantwoordelijke minister dan ook op om de NMBS en Infrabel extra middelen te geven zodat de negatieve trend, die dagelijks duizenden reizigers treft, definitief kan worden omgebogen.

NMBS en Infrabel verantwoordelijk voor 50 % van de vertragingen

Zonder voorbij te gaan aan de belangrijke impact van "derden" zijn de NMBS en Infrabel verantwoordelijk voor 50 % of zelfs meer van de vertragingen sinds begin 2017.  De reistijden verlengen is geen oplossing, integendeel! Door aan interne oorzaken te werken, kan het aantal vertragingen met 30 % tot 50 % verminderen.

Concreet dringen we erop aan dat de overheid in de nieuwe beheerscontracten voor NMBS en Infrabel ambitieuze stiptheidsoefeningen opneemt. Met de huidige status quo kunnen we niet tevreden zijn.