Nieuws

Koop en Spaar graait in tientallen bankrekeningen

05 juli 2019

05 juli 2019
De voorbije maanden liepen er tientallen klachten bij ons binnen over Koop en Spaar. Deze organisatie haalt op onwettige wijze een maandelijks abonnementsgeld van de rekening van mensen die daar geen toestemming voor hebben gegeven.

“Ik merkte onlangs dat er maandelijks € 15 van mijn rekening gaat voor een abonnement van Koop en Spaar waarvoor ik nooit toestemming heb gegeven. Ik heb nooit mijn gegevens gedeeld of iets ondertekend.”

We hebben inmiddels al tientallen klachten ontvangen over Koop en Spaar, en alle verhalen lopen volgens hetzelfde scenario. Een consument doet met zijn kredietkaart een aankoop in een webwinkel. Zonder het te beseffen, wordt hij lid van Koop en Spaar, een organisatie die kortingen op onlineaankopen belooft. Wat de consument vaak niet meteen merkt, is dat Koop en Spaar vervolgens elke maand een bijdrage van € 15 van zijn rekening haalt. Sommige mensen werden op die manier al honderden euro’s lichter gemaakt.

Dien een klacht in via ons

De praktijk van Koop en Spaar heet een afgedwongen aankoop, en die is onwettig. Heb je ongewild betalingen gedaan, dan mag je je geld terugeisen. Maar ook die procedure is bij Koop en Spaar niet erg transparant.

We raden daarom aan om een klacht in te dienen via onze klachtenbox. Klachten die via ons bij Koop en Spaar terechtkomen, worden naar behoren afgehandeld.

Dien een klacht in

Intussen zullen we de FOD Economie inlichten over deze praktijken.