Nieuws

Infrabel gaat werken aan treininfrastructuur. Wat met de reiziger?

01 augustus 2019

01 augustus 2019
De spoornetbeheerder wil werken uitvoeren op de Brusselse Noord-Zuidverbinding. Daarvoor zouden 100 treinen per dag moeten worden geschrapt, duizenden reizigers zouden in de steek worden gelaten. Wij vragen dat dit plan wordt herzien en dat er volwaardige alternatieven worden voorgesteld.

Alsof spoornetbeheerder Infrabel een staaltje van Belgisch absurdisme wilde laten zien, zo voelde hun mededeling van begin deze week aan. Infrabel zou in het najaar, tussen half oktober en half november, de spoorweginfrastructuur op de Brusselse Noord-Zuidverbinding, tussen het Noord- en het Zuidstation, verder moderniseren. Wissels en de seininrichting zouden hierbij worden aangepakt. Maar hiervoor zouden heel wat treinen moeten worden geschrapt.

68 000 reizigers per dag in de kou

Doordat Infrabel voor de werkzaamheden 30 procent van de wissels zou moeten vastzetten, zouden er veel minder treinen kunnen rijden op de Brusselse as, de drukste as in ons land. Infrabel stelde voor om alle piekuurtreinen (P-treinen) te schrappen. Dit zijn er 104 per dag, goed voor gemiddeld zo’n 68 000 reizigers per dag.

Spoorwegmaatschappij NMBS, die instaat voor het vervoer van de reizigers, reageert furieus. Eerst was er enkel sprake van werken tijdens de verlengde weekends van 1 en 11 november. Volgens de NMBS werden de uitgebreide werken pas eind juni jl. aangekondigd, maar Infrabel spreekt dit tegen. De netbeheerder gaf intussen ook aan dat het nog allerminst zeker is hoeveel en welke treinen precies zouden worden geschrapt.

Verander de plannen, communiceer, voorzie in alternatieven

De plannen van Infrabel, de manier waarop ze naar buiten zijn gebracht en het gebrek aan coördinatie en communicatie met de NMBS: voor ons toont dit nog maar eens dat de reiziger blijkbaar niet de prioriteit is van beide maatschappijen.

Wij vragen dat jij als pendelaar of occasionele reiziger wél op de eerste plaats komt, en stellen daarom de volgende eisen.

  • Het plan zoals het nu voorligt, moet worden herzien, zodat de hinder voor de reiziger tot een absoluut minimum wordt beperkt.
  • Infrabel en de NMBS moeten de plannen volledig en transparant communiceren naar ons en naar de reizigers.
  • Indien er treinen worden geschrapt, moet er worden voorzien in concrete en volwaardige alternatieven voor pendelaars en reizigers.
  • Is zo’n alternatief niet haalbaar? Dan moet de treinreiziger worden gecompenseerd voor het gebrek aan dienstverlening.

Wij stuurden gisteren al een brief naar Infrabel met de eis om toelichting te geven en de plannen te herzien, zodat de reiziger niet de dupe van deze werkzaamheden wordt.

User name

Deelnemen aan de discussie

Neem deel aan dit gesprek door je vraag of commentaar in onze community Mobiliteit te stellen

1 reacties

User name
LUK HULPIAU
31/07/2019

Infrastructuurwerken zijn nu eenmaal nodig. Ze worden trouwens al te dikwijls te lang uitgesteld. Wij, de gebruikers van het ov, zouden veel meer inspraak moeten hebben. Nu worden beslissingen genomen door ' managers ' die al of niet bekwaam zijn, die zelden of nooit het ov gebruiken.
Concreet voor deze werken is het van belang een alternatief aan te bieden via oost- en westringspoor, metro en tram.

Community

Mobiliteit

community

Gerelateerde discussies