Toestellen aangekocht via “grijze import” zijn vaak goedkoper en – bijna – net zo betrouwbaar

In onze eigen koopwijzer voor televisies zien we bij verschillende modellen dat je ze tegen de goedkoopste prijs kunt vinden bij een webshop genaamd “El-Vidas.nl”. Die webshop biedt modellen aan afkomstig van distributeurs uit EU-landen buiten de Benelux. Dat is interessanter voor die verkopers – en uiteindelijk ook voor consumenten – omdat die modellen goedkoper zijn, ook voor handelaren.
Officiële verkopers zoals LG, Philips, Sony, Samsung en andere bieden alleen toestellen aan via distributeurs binnen de Benelux, voornamelijk omdat dat een garantie inhoudt dat de toestellen volledig aangepast zijn aan de diensten van lokale telecomoperatoren. Dat is bij grijze import-toestellen niet zo. Wij simuleerden een aankoop van een tv bij El-Vidas om na te gaan hoe ze zelf communiceren over grijze import-modellen.
Pas na betaling duidelijkheid bij El-Vidas
We zien dat El-Vidas op zijn website duidelijk aangeeft dat ze met Europese modellen werken – maar niet uitsluitend – en dus aan grijze import doen. In een disclaimer garanderen ze dat die toestellen 100 % geschikt zijn voor de Nederlandse markt en dat de garantietermijn van twee jaar evengoed geldt. Je hebt ook recht op 30 dagen om het toestel terug te sturen. Dat moet je wel op eigen kosten doen.
Disclaimer op de website van El-Vidas
We merkten daarentegen dat je pas na betaling kunt weten of je een Europees model zult krijgen of een model uit de Benelux. Dat zie je aan de cijfer-en-lettercode in de naam van het toestel. Bijvoorbeeld als je een Samsung QE55Q95TALXXN wilt kopen, dan zie je aan de laatste vier letters – LXXN – dat het een model uit de Benelux is. El-Vidas toont die laatste vier letters in de naam niet op zijn website. Ze maken wel duidelijk op hun website dat hun toestellen zowel van distributeurs uit de Benelux als uit Europa komen. Pas na betaling zie je of het om een toestel uit de Benelux gaat of om een Europees model.
Toestel niet gecertifieerd door lokale operatoren
Een mogelijk probleem met een toestel via een EU-distributeur buiten de Benelux is dat de televisie niet is aangepast aan de diensten van lokale operatoren zoals Proximus, Telenet of VOO omdat ze niet door die operatoren zijn getest en gecertifieerd. Dat uit zich vooral in problemen met de CI+-modules. Er zit ook vaak geen Nederlandse handleiding bij al kun je wel altijd een digitale versie van de handleiding in het Nederlands krijgen. Internationale streamingdiensten als Netflix en Disney+ werken daarentegen zonder problemen.
De mening van onze juristen en onderzoekers
Het antwoord van onze experts op belangrijke juridische vragen en verdere conclusies van ons onderzoeksteam bieden je meer inzicht in het fenomeen grijze import. Je vindt ze op de volgende pagina.
Producten uit grijze import vormen in het wetboek voorlopig nog een grijze zone. Daarom stelden we drie prominente vragen over grijze import aan onze juridische experts.
Is het wettelijk dat de precieze referentie van het product niet gekend is bij aankoop?
Dat is voor discussie vatbaar. Volgens de wet moet je als consument voor het sluiten van de aankoopovereenkomst informatie krijgen “over de voornaamste kenmerken van het product”. De vraag is of de exacte referentie, inclusief de landcode, wordt gezien als een van die voornaamste kenmerken. Volgens El-Vidas zijn de modellen identiek en kunnen ze zonder probleem worden gebruikt in België. Als dat klopt, zou er geen probleem mogen zijn.
Sowieso is El-Vidas erg transparant over de toestellen die ze aanbieden, dus dan wordt het al moeilijk om als consument achteraf te beweren dat je helemaal van niks wist. Bij andere webshops die grijze import-producten aanbieden is de informatie mogelijk minder transparant. Voor dit onderzoek hebben we enkel El-Vidas onder de loep genomen.
Bij grijze import-producten zit niet altijd een gebruiksaanwijzing in je eigen taal. Moet een gebruiksaanwijzing in het Nederlands of Frans verplicht worden voorzien?
Ja, de wet bepaalt dat de gebruiksaanwijzing moet zijn opgesteld in een voor jou begrijpelijke taal, gelet op het taalgebied waarin de goederen of diensten aan jou worden aangeboden. De gebruiksaanwijzing moet worden meegeleverd of op een andere manier ter beschikking worden gesteld en het is de verkoper zijn taak om dat te doen. El-Vidas beweert dat ze Nederlandstalige gebruiksaanwijzingen digitaal aanbieden. Als dat klopt, voldoen ze dus aan de wettelijke vereisten.
Moet je ook een fabrieksgarantie krijgen voor grijze import-producten?
De wettelijke garantie waarop je als consument recht hebt, moet altijd worden aangeboden door de verkoper. De verkoper is dus altijd je eerste aanspreekpunt en kan je niet zomaar doorsturen naar de fabrikant. Als er bij de aankoop een promotie geldt van de fabrikant waarbij de fabrieksgarantie uitzonderlijk langer is dan de twee jaar die de wet voorziet en de fabrikant weigert achteraf tussenkomst omwille van het feit dat het om grijze import gaat, dan kun je in theorie de verkoper aansprakelijk stellen en van hem eisen dat de fabrieksgarantie wordt verstrekt. In de praktijk zal dat echter niet zo evident zijn als de verkoper van kwade wil zou zijn.
Grijze import kan voor kleine ongemakken zorgen, maar producten zijn betrouwbaar
Bij het simuleren van een aankoop op de website van El-Vidas stelden we vast dat de voornaamste minpunten zijn dat het een ééntalige website is (Nederlands), dat telefonisch contact enkel mogelijk is via een betalend nummer en dat de algemene voorwaarden en bepalingen over privacy en cookies niet voldoen aan onze eisen. Je kunt je tv altijd binnen 30 dagen terugsturen als je niet tevreden bent, maar dan betaal je wel zelf de verzendkosten. Andere aanbieders kunnen op dat vlak uiteraard verschillen van El-Vidas.
De voornaamste technische beperking bij een Europees model is dat je CI+-module mogelijk niet optimaal werkt. Dat kun je oplossen door een decoder aan te schaffen, wat uiteindelijk niet zo veel duurder is.
Uitleg op bol.com over problemen met CI+-module
Los van die veeleer beperkte ongemakken, zullen Europese modellen die via grijze import op de markt worden aangeboden niet verschillen van andere modellen op vlak van kwaliteit, mogelijkheden of onderdelen.
Zoals we al zeiden maken de grote, bekende merken binnen de Benelux geen gebruik van grijze import. We wilden daarom weten wat het precieze standpunt is van een van die merken, Samsung, over grijze import.
Wat is jullie houding ten opzichte van grijze import?
Wij vinden dat producten die via grijze import worden aangeboden voor ongemakken kunnen zorgen waar wij de consument niet mee willen opzadelen. Een toestel geleverd door een leverancier van buiten de Benelux is namelijk niet geoptimaliseerd voor de diensten van de lokale operatoren zoals Proximus, Telenet of VOO omdat het door hen niet is getest en gecertifieerd. Dat betekent dat ze geen officiële ondersteuning ontvangen voor diensten via CI+-modules. Het is dus mogelijk dat automatische updates van die module niet werken.
Het is ook mogelijk dat de zendervolgorde anders is dan verwacht en bij wijzingen op het netwerk van de lokale operator kunnen zenders verdwijnen waardoor je ze opnieuw moet zoeken om ze toe te voegen. Daarnaast kunnen functies als ondertiteling en audioselectie afwijken en kunnen beeldformaten van uitzendingen anders worden weergegeven.
Hoe zit het met fabrieksgarantie als een Belgische consument een Europees model koopt?
Na aankoop van het toestel heeft elke gebruiker gedurende twee jaar na de aankoopdatum recht op fabrieksgarantie van Samsung, ook op Europese modellen. Bepaalde reparaties kunnen wel langer duren omdat wij onderdelen uit het buitenland niet altijd voorradig hebben. Als je een klacht hebt over een buitenlands product nadat de fabrieksgarantie is verlopen, verwijzen wij door naar de verkoper van het product.