Nieuws

Veel onduidelijkheid over vouchers voor evenementen

29 juni 2020
corona

De evenementensector mag vouchers geven aan consumenten die hun concert, festival of sportwedstrijd in het water zien vallen. Maar er bestaat veel onduidelijkheid over de spelregels. Wij vragen minister Muylle om klare wijn te schenken.

Wanneer concerten, optredens of voetbalwedstrijden niet kunnen doorgaan door buitengewone omstandigheden, krijgen de klanten meestal hun geld terug. Maar de evenementensector is zwaar getroffen door de coronacrisis.

Daarom heeft de overheid besloten om de verplichte terugbetaling op te schorten voor zes maanden. Organisatoren krijgen de mogelijkheid een voucher te geven aan de consument. Daarmee kunnen ze een nieuw evenement met dezelfde kenmerken op dezelfde locatie en tegen dezelfde prijs bijwonen.

Wat als de artiest niet meer terugkomt?

Maar het ministeriële besluit in kwestie blijft op veel vlakken vaag. We krijgen dan ook heel wat vragen van consumenten. Ze hebben bijvoorbeeld een ticket gekocht voor een festival waar ze een bepaalde artiest wilden zien. Als die artiest volgend jaar niet terugkomt naar het festival, hebben ze dan recht op terugbetaling?

Anderen krijgen een voucher voor een concert waarvoor een nieuwe datum is geprikt. Als ze niet beschikbaar zijn op die dag, krijgen ze dan toch hun geld terug? En dekt de voucher ook de uitgaven voor drankbonnen die samen met het ticket zijn aangekocht?

We roepen de sector op om de wet op een consumentvriendelijke manier te interpreteren. Intussen vragen we minister Muylle om richtlijnen te voorzien waarmee alle partijen het ministeriële besluit correct kunnen interpreteren.

Bel onze hulplijn

Als je vragen hebt over je rechten in deze coronacrisis (annulering van je reis, uitstel van hypotheekaflossingen …), dan kun je terecht op onze gratis hulplijn 0800 29 510 (maandag tot donderdag van 9 tot 18 uur, vrijdag van 9 tot 16.45 uur). Op onze website vind je een volledig dossier met veelgestelde vragen.